Sök Sök på hela TimraHus.se

Energiberäkning av ett timmerhus

Allt om timmerhus och dess underbara värld. Timmerhus som kan överleva mer än tre generationer. Vad är egentligen deras dragningskraft och hur kunde man så mycket förr i världen utan el, datorer och moderna verktyg? Diskutera allt möjligt om timmer och hus här.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Energiberäkning av ett timmerhus

Inläggav kenth » 2008-11-06 12:37

Hej
Har just varit hos kommunen och diskuterat mitt timmer hus som jag tänkt uppföra. Det är ett 8 tums timmerhus där byggytan är 98 kvm. Kommunen säger att det inte går att bygga ett sådant hus med timmervägg synlig både på insidan som utsidan och att bara isolera tak och golv och kunna klara de energikrav som Plan och Bygg Lagen idag anger.

Är det någon här som vet mer om energiberäkning av timmerhus. Jag vet att lagen idag säger att ett hus inte får dra mer än 110 kwh/kvm och år.

kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Inläggav TimmerKalle » 2008-11-06 15:19

Kenth

Kolla med Föreningen Svenska Timmerhus
http://www.svenskatimmerhus.com/new/start.asp

Där finns en del om energisnåla hus och en del nyttiga länkar.

KTH har gjort en studie på just ren timmerhusvägg.
I Norge är 8 tum OK för permanentboende.
I Sverige är en del byggnadsnämnder lite fyrkantiga. Det gäller att visa att energiåtgången ej blir högre än normen.

Lycka till
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar

Inläggav TW » 2008-11-08 15:14

Det går inte att uppnå U-värdeskravet för vägg med en enkel timmervägg. Så grov skog finns inte här. Dock finns det ett kryphål. Om en byggnadsdel underskrider normen kan man kompensera genom att isolera en annan bättre. Man kan klara kravet på total värmeförlust genom att isolera taket extra tjockt och sätta in bättre fönster.
Om ditt hus inte går igenom i byggnadsnämden så skall du tala med en ingenjör och be honom räkna ut U-värden för olika byggnadsdelar och räkna ut hur mycket du måste kompensera.
Tyvärr har jag inte något exemplar av era regler här just nu så jag kan inte ge några siffervärden. Det är vissa små skillnader mellan nybyggnadsreglerna i Sverige och Finland men principen är den samma.
TW
Administrator
Administrator

Förlägga kök och badrum i norrläge.

Inläggav Stefan » 2008-11-14 12:15

Hej!

Jag är rätt novis i ämnet. Men som sagt har jag oXå hört att det mest energisnåla är att regla upp och isolera utsidan och sedan spika panel på det. MEN det är ju knappast det som dem flesta vill åt utan det är att kunna se timret. Det är ju det som är hela charmen.

Att det inte att uppnå U-värdeskravet för vägg med en enkel timmervägg köper jag. Men man kan ju då som TW säger isolera runt fötterna och huvudet. Sedan kan man ju förlägga kök och badrum och ev. förråd i timmerstommen så att dom rummen kommer ligga i norrläge. För dem rummen "vill" man i huvudsak ändå regla upp för skåp och kakel. + "bättre fönster" :idea:
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav kenth » 2008-11-14 12:28

Jag tog kontakt med Föreningen Svenska Timmerhus som Timmerkalle föreslog och jag fick följande svar.
-----------------------------------
Svenska timmerhusföreningen har uppmärksammat problemet med att de nuvarande beräkningsmetoderna överskattar energibehovet för timmerhus utan tilläggsisolering. För närvarande pågår ett projekt som skall vara klart om ett år med syfte att åstadkomma rättvisande beräkningar.

Det hjälper ju inte Dig, just nu. Låt mig citera från Sveriges kommuner och landsting, cirkulärnr 08:62
"Nya byggnader ska energideklareras från och med 1 januari 2009. ... Om bygganmälan gjorts före 1 januari 2009 behöver byggnaden inte energideklareras..."

Vidare är, än så länge, fritidshus undantagna från energideklaration.

Det kan vara så att olika kommuner tillämpar sina egna regler. I vilken kommun tänker Du bygga huset?

--------------------------------------
Det hela blev lite förvirrande då Energideklarationen är inte detsamma som energibalansräkning, kan tänkas att energibalansräkning ska ingå i energideklarationen. Det som kommunen krävde av mig är en energibalansräkning för att teoretiskt visa att huset inte drar mer än 110 kwh/kvm/år. Energideklaration måste jag göra för mitt nuvarande hus om jag skall sälja om jag har förstått det hela rätt.

Nu till det som var bra och det är att bygglovet som jag har är från 2003, det är alltså datumet för bygglov som man skall titta på för att gå på rätt regelverk och då gällde andra regler, så nu gäller följande enligt kommunen.
--------------------------
Hej,
dom gamla bestämmelserna är som nedan medans dagens krav är minst det dubbla och måste rekomenderas då energikostnaderna sedan dess har ökat rejält och på lite längre sikt sparar in mycket pengar.

Vägg måste ha ett k-värde på 0,3 dvs i ditt fall med timmer minst 95mm isolering A-klass.(A-klass måste det vara annars måste man upp en bit).
Vindsisoleringen måste ha ett k-värde på 0,2 dvs ca 200mmm
Plattan måste ha ett k-värde på 0,33 vilket betyder i ditt fall 100mm om det är en platta på mark det krävs dock mer vid en torpargrund.

Jag måste avsluta med att när man ändå måste isolera tycker jag nog att det vore dumt att snåla, man får igen den investeringen rätt fort.

----------------------------
Vad håller en 8 tums timmer för k-värde?

kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Inläggav kenth » 2008-11-17 12:28

Jag fick idag ytterligare underlag som visar på att det går att komma ner under 110 kwh/kvm/år.
-----------------------------------

Energibehovsberäkning för nybyggnad av timmerhus på Ödenäs 2:88 i Alingsås kommun

Energibehovsberäkning har utförts på ovanstående objekt med Enorm 2004. Se bilaga.

Byggnadsdata:
Tak: 550 mm cellulosaisolering. U-värde 0,09 W/m2K
Golv: Plintgrund 400 mm cellulosaisolering. U-värde 0,13 W/m2K
Yttervägg: 200 mm timmer. U-värde 0,59 W/m2K
Yttervägg i badrum, klädkammare och grovkök dessutom 120 mm isolering. U-värde 0,23 W/m2K
Fönster: U-värde 1,2 W/m2K
Dörrar: U-värde 1,0 W/m2K
Värmesystem: Ackumulatortank med pelletspanna eller vattenmantlad pelletskamin och solfångare.
Ventilationssystem: mekanisk från- och tilluft med värmeväxlare.

Enligt tillverkare och projektörer kan solfångarna förväntas ge ett energitillskott på halva energibehovet för tappvarmvatten samt minst 10 % av uppvärmningsbehovet. Enorm 2004 kan inte hantera solvärmeanläggningar. Hänsyn till solfångarna tas i beräkning av specifik energianvändning nedan. Energidata från bifogad beräkning.

Uppvärmningsbehov 8163 kWh
Tappvarmvatten 4661 kWh

Beräkning av specifik energianvändning
Förbränningspanna 17860 kWh
El till fläktar och pumpar 1456 kWh
Solenergi till uppvärmning 10% av 8163 -816 kWh
Solenergi till tappvarmvatten 50% av 4661 -2330 kWh
Byggnadens behov av köpt energi för uppvärmning per år 16170 kWh
Byggnadens specifika energianvändning 16170/159 = 102 kWh/m2,år

BBR:s krav på specifik energianvändning är 110 kWh/m2,år. Byggnaden uppfyller därmed BBR:s krav.

----------------------------------

Det kan alltså fungera trots att min kommun sa att det aldrig skulle fungera, nu är det bara att räkna på sitt eget så får man se hur det går.

kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Inläggav Henke » 2008-11-19 18:14

Hallå

Det verkar vara en bra diskussion här angående energibehovet, många frågor blev besvarade här när man läste tråden :P

Det jag tycker skulle vara intressant är om det finns någon som varit in i ett hus "typ ett 8 tums blockat timmerhus" på vintern när det varit riktigt kallt och känt hur det känns? Samt vet av energiåtgången i huset?

Man kan ju läsa om det lite varstans att det ska vara så varmt och skönt, men hur är det i verkligheten egentligen, man kanske får elda ihjäl sig om det ska vara något sådär humant?
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Inläggav kenth » 2008-11-20 17:14

Ska ta och gå över till grannen nån dag han har just flyttat in i sitt timmerhus med 7 tums timmerväggar men han har satsat på källarvåning med värme i plattan och så har han en vedeldad panna med accumulatortank kopplat till den. I bottenvåningen har han vattenburen värme i radiatorer. Ska bli kul att följa hans energiåtgång under vintern.

kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Inläggav Henke » 2008-11-20 17:31

Det låter bra att du tänkt gå till din granne och spana :lol:
Jag skulle bli glad om du återkommer här med svar om hur det känns i kåken.

Senare fram i vår så skulle det vara trevligt att höra energiåtgång på det hela.
Samt att gör gärna en lov in i hans hus en het sommardag, skulle vara nice att veta om huset känns svalt och skönt då?
Ps har han någon ytterväg med någon isolering av något slag, eller endast timmer i hela huset?
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Inläggav kenth » 2008-11-20 17:45

Det är bara rent timmer i väggarna, en kille från Limedsforsen har byggt det, kommer inte ihåg hans namn just nu. Träffade dem i dag på eftermiddagen och de sa att det va jättemysigt. Ska fråga om jag inte får ta lite bilder så kan ni se hur de har det.

Kom på det nu att de har torvtak, hur snyggt som helst, ja det måste bli bilder.

kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Inläggav Henke » 2008-11-20 18:02

Det låter hur bra som helst, man blir sugen att bygga sig ett eget timmerhus.
Det verkar inte som att det varit något krångel för dom att få bygglov :lol:

Det är klart att du ska försöka komma över lite bilder på huset, gärna både in och utvändigt, säg åt dom att dom ska vara stolta för att bo och äga ett sånt fint hantverk till hus. och som grädde på moset "torvtak" :D
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Inläggav kenth » 2009-02-09 08:04

Hej
Då har jag fått mitt hus beräknat av Ingemar Nygren tror han jobbar lite åt Föreningen Svenska Timmerhus, det är i alla fall via dem som jag fått beräkningarna. Jag skall under veckan försöka få dem verifierade.

Så här ser det ut:
Nu har jag gjort en beräkning för ditt hus med en luft/vatten värmepump. Jag har tagit data från NIBE F2025-6. Med nedanstående data så uppfylls de nya kraven precis. Beräkningsprotokollet bifogas.
Byggnadsdata:
Uppvärmd golvarea: 120 m2
Tak: 99,6 m2 500 mm mineralull U-värde 0,09 W/m2K
Golv mot mark: 92,3 m2 300 mm cellplast U-värde 0,10 W/m2K
Yttervägg: 88 m2 200 mm timmer U-värde 0,59W/m2K, 59 m2 timmer + 120 mm mineralull U-värde 0,24 W/m2K,
Fönster: U-värde 1,2 W/m2K
Dörrar: U-värde 1,0 W/m2K
Värmesystem: Värmepump NIBE F3025-6 eller likvärdig
Ventilation: Mekanisk frånluft och tilluft med värmeväxlare verkningsgrad 80%
Med ovanstående data är byggnadens energibehov 95 kWh/m2,år varav hushållsel utgör 40 kWh/m2,år (se sid. 4 i beräkningen). Specifik energianvändning blir då 55 kWh/m2,år. BBR:s krav enligt ny norm från 1 feb i år är att specifik energianvändning ska vara högst 55 kWh/m2,år vid elvärme. Byggnaden uppfyller därmed kraven.
------------------------------
Hade tänkt bifoga beräkningarna så kan den som behärskar beräkningarna njuta, men jag förstår inte hur man bifogar en fil, någon som kan hjälpa?

mvh/kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Inläggav Stefan » 2009-08-01 16:21

Hej!
Går i samma funderingar och läste era inlägg om timmerväggens isolering vid olika tjocklekar.
Hittade då detta hos JiLU - Tema Trä (Saxat från derras sida)

6”, 150 m Korr. 15% 8”, 200 mm Korr. 15%
Enl. BBR 0,81 - 0,63 -
Gran, 450 kg/m3 0,72 0,61 0,55 0,47
Fura, 500 kg/m3 0,74 0,63 0.57 0,49

Tabell 2. Praktisk tillämpliga u-värden vid beräkning av ett timmerhus behov av uppvärmning.

Tabellen läses lättare på Tema Trä's sida:
http://www.hedehus.se/U-varde.htm

Forskning och utveckling

Forskning har utförts för att försöka bestämma timmerväggens värmeackumulerande förmåga och hur den påverkar ett timmerhus energibehov.
I USA har datorberäkningar och mätningar utförts på flera projekt. Värmehushållning och kylbehov har uttryckts som procentuell förbättring med 10 – 15% av U-värdet för massiva timmerväggar.
KTH konstaterade vid jämförande mätningar och beräkningar att energiåtgången i timmerhuset är 10% lägre än för en lätt byggnad.

JiLU - Tema Trä gav SP Sveriges Forskningsinstitut i uppdrag att mäta faktiskt U-värde på en 6” timmervägg. Frågan var om timmerväggens sprickor och isolerade skarvar ger ett annat U-värde än för en massiv och jämtjock trävägg.
Det något överraskande resultatet är att timmerväggens U-värde är 3-5 % bättre än den homogena träväggen.

( )Lambdavärde för timmer

Enligt BBR, Boverkets Byggregler, används vid beräkning av en väggkonstruktions värmegenomgångskoefficient U (w/m2*K) används lamda 0,14 (w/m*K) som värde för värmekonduktivitet.

U (w/m2*K)= 1/R
R (m2*K/w)= tjocklek(m) / lamda(w/m*K) + 0,17
R står för värmemotstånd och värdet 0,17 är summan av inre och yttre övergångsmotstånd.

I verkligheten är Lamda i huvudsak en funktion av densitet och fuktkvot hos virket.
För ett timmerhus som torkat färdigt ligger fuktkvoten mellan 8 – 12 % beroende årstid.
Lämpligt för beräkning av timmerväggens U-värde är att använda de lambda värden som presenteras i kolumnen fuktkvot 10% i nedanstående tabell

Lambda w/m*K

Densitet Fuktkvoter
Kg/m3 0% 10% 20%
570 0,117 0,132 0,147
500 0,111 0,126 0,142
450 0,106 0,122 0,137
400 0,101 0,117 0,132
Tabell 1. Lambdavärden utifrån SP´s provning

När U-värdet teoretiskt beräknats enligt formler ovan reduceras detta med 10-15% för tung stomme samt ytterligare 3-5% för timmerväggar med isolering mellan stockarna.
Viktigt är dock att timmerväggen är tät utan större luftläckage som kräver antingen ett tungt tak eller dragstag.

Praktiskt användbara U-värden för att beräkna en timmerväggs isoleringsegenskaper är att använda sig av -värdena i kolumnen 10% fuktkvot och där använda densitet för furu
500 kg/m3 och för gran 450 kg/m3. Reducera 10 % för tung stomme och ytterligare 5% för timmervägg. Sammantaget är timmerväggens isolerande förmåga 25-30% bättre än vad BBR´s värden ger. Se tabell 2 nedan

6”, 150 mm Korr. 15% 8”, 200 mm Korr. 15%
Enl. BBR 0,81 - 0,63 -
Gran, 450 kg/m3 0,72 0,61 0,55 0,47
Fura, 500 kg/m3 0,74 0,63 0.57 0,49
Tabell 2. Praktisk tillämpliga u-värden vid beräkning av ett timmerhus behov av uppvärmning.

JiLU - Tema Trä
Jan-Anders Eriksson
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Kap 6 Bygga hus i traditionell härjedalsstil

Inläggav Stefan » 2009-08-01 16:50

Mer info finns att läsa på kap 6 i:

Bygga hus i traditionell härjedalsstil. Department: Karlstad University

http://kau.diva-portal.org/smash/record ... =diva2:126
kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:126/FULLTEXT01
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

BBR:s krav på energihushållning i ett bostadshus.

Inläggav Stefan » 2009-08-02 10:05

För att klara BBR:s krav på energihushållning i ett bostadshus har energimyndigheten tagit
fram rekommenderade U-värden för olika byggnadsdelar. Dessa kan vara bra att ha i åtanke
då man bygger ett nytt hus och är satta till:

• Yttervägg 0,16 W/m2*K
• Vindsbjälklag 0,10 W/m2*K
• Markplatta 0,20 W/m2*K
• Fönster 1,0 W/m2*K

(Data tagna frånn 2008)
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Nästa

Återgå till Allmänt om timmerhus