Sök Sök på hela TimraHus.se

"Timra"med fyrskäringar

Allt om timmerhus och dess underbara värld. Timmerhus som kan överleva mer än tre generationer. Vad är egentligen deras dragningskraft och hur kunde man så mycket förr i världen utan el, datorer och moderna verktyg? Diskutera allt möjligt om timmer och hus här.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

"Timra"med fyrskäringar

Inläggav beas » 2015-04-03 22:11

Hej ni kunniga människor!
Har tidigare plockat ner ett timmerhus 8,5 x5,8 m som stått på gården ,som jag gärna vill bevara med hänsyn till tidigare
generationers mödor,men ändå inte snöa in i gamla metoder.
har gjort en ny grund av gamla grundstenar jag hittat
grunden har "villastandard" med isolering /golvvärme.
Jag behöver byta ett par varv timmer längst ner + även lägga till ytterligare 2 varv för att
få mer takhöjd i undervåningen.
Stommen skall isoleras och brädfodras.
Har stockar hemma och blockar upp dem på solosågentillca 6",det skulle ju va fint att även
såga översidan och undersidan och få ut en fyrskäring med topp och rotände ,går ju fint på en solosåg ,och helt enkelt
timra med dem ,dymla ordentligt och ev ta ur ett spår för drev göra knutar mm.
det skulle ju förenkla jobbet avsevärt,då jag vet hur mycket tid det tar att få till det på "riktigt"
Just nu har jag färskt timmer, tror ni att stockarna i väggen torkar ok ,med denna metod
självklart får de stå öppet och luftigt.
Man kan ju timra med färskt timmer ,så vad tror ni?

Tacksam för synpunkter
Bertil
beas
Nying
Nying

Re: "Timra"med fyrskäringar

Inläggav Tjalle » 2015-04-10 07:47

Hej Bertil och välkommen.Roligt när du vill bevara de gamla väggarna som inte är helt enkelt.Du verka ha bra grejor och såga till stockarna med.De går säkert bra med färskt virke, det torka ju på plats under tryck från väggen så det vill till mycket om de skall vrida sej när du dymmlar med.Hör av gärna av dej om hur det går.Mvh Tjalle :D
Tjalle
Administrator
Administrator

Återgå till Allmänt om timmerhus