Sök Sök på hela TimraHus.se

Bärande väggar eller ej "kattvind"

Allt om timmerhus och dess underbara värld. Timmerhus som kan överleva mer än tre generationer. Vad är egentligen deras dragningskraft och hur kunde man så mycket förr i världen utan el, datorer och moderna verktyg? Diskutera allt möjligt om timmer och hus här.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Bärande väggar eller ej "kattvind"

Inläggav helikoptermannen » 2015-11-01 21:58

Hej! Mitt första inlägg här. Har en västerbottensgård byggd 1880. Huset har tre sektioner, dvs två timrade tvärgående innerväggar. I rummet på övervåningen i ena änden huset finns det två längsgående klädkammare, likt kattvindar. Det är snedtak däri med ca 2m takhöjd vid yttervägg. Jag tänkte riva ut väggarna till dessa klädkammare men då upptäckte jag att de var timrade, hade inte väntat mig det då det inte ser ut så i andra änden huset. Någon som har koll på om det var normalt att man gjorde på det här viset? Ska man tro att dessa väggar är bärande eller ej?
Bilagor
2015-08-08 18.34.39_B.jpg
helikoptermannen
Nying
Nying

Re: Bärande väggar eller ej "kattvind"

Inläggav TW » 2015-11-05 21:28

Ta inte bort dem!
De är bärande.
De stabiliserar gavelröstena och hela takkonstruktionen och ibland kan golvbjälkarna vara upphängda i dem. Om tvärväggarna på vinden inte är timrade mott över tvärväggarna i nedre våningen bär dina längsgående väggar upp halva övre delen av huset.

Som en grov tumregel kan man säga att alla timrade väggar är mer eller mindre bärande eller sammanhållande i ett traditionellt timmerhus.

Konstruktionen med längsgående mellanväggar som bilder långväggar i en vindskammare är väldigt vanlig i dina trakter och förekommer ibland här i Österbotten också.
TW
Administrator
Administrator

Återgå till Allmänt om timmerhus