Sök Sök på hela TimraHus.se

Hur göra med grova råblock

Allt om timmerhus och dess underbara värld. Timmerhus som kan överleva mer än tre generationer. Vad är egentligen deras dragningskraft och hur kunde man så mycket förr i världen utan el, datorer och moderna verktyg? Diskutera allt möjligt om timmer och hus här.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Hur göra med grova råblock

Inläggav Andjohns » 2017-06-15 07:55

Hej
Har eventuellt möjlighet att skaffa mig övergrovt grantimmer i längder av 3-4,5 meters stockar med medelsnitt på styvt 3 meter. Diametern överstiger 60 cm i topp.
Har alltid haft en förkärlek till timmerhus,och tänkte att nu kanske det är läge att skaffa den där gäststugan.
Så hur gå tillväga ???
Min första tanke var att såga fram 20" *20" tums block (50*50 cm) sedan fräsa med någon slags timmerfräs tex
logosols LM 410.Bör kunna hitta något trevligt frässtål för att smycka dessa grova råblock (öppen för förslag).
Men nästa tanke blir att hur kommer en sådan stuga att se ut (30-50 m2 ? ) med så grova bjälkar?
Finns någon som har erfarenhet av att bygga i så här grovt virke?
Eller är jag fel på det redan från start ?
Hoppas på trevliga förslag.

Med vänlig hälsning
Andjohns
Andjohns
Nying
Nying

Re: Hur göra med grova råblock

Inläggav TW » 2017-06-20 21:50

Det brukar inte bli varken tätt eller hållbart om man timrar av fyrkantsågade block. Stockarna skall vara runda ovanpå och ha ett drag i underkanten så att vatten inte tränger in.

I Norge finns en del gamla timror av extremt grovt virke. Det tycks ha varit litet status i somliga trakter i Norge på 1400-1500-talet att bygga av så grovt virke som möjligt. Somliga har bara 4 stockvarv på en våningshöjd. Någon lär rentav ha 3 stockvarv på en våningshöjd.

Jag har aldrig själv timrat av sådär grovt virke men spontant ser jag två möjligheter.
Antingen att såga upp stocken på mitten så du får två cirka 16 tum höga och 7-8 tum tjocka väggstockar ur varje stock. Som du rundar ovanpå och gör ett drag under.

Jag skulle såga ett 8 eller 10 tums okantat block rätt igenom stocken. Om du behåller topp-rot variationen och inte sågar timret ovanpå eller under får du maximal höjd ur timret och då blir det verkligen ett mäktigt bygge. Jag skulle inte fräsa överhuvudtaget utan forma draget manuellt med motorsåg och yxa och jämna rundningen ovanpå med barkkniv för att verkligen få mesta möjliga bygghöjd ur varje stock. Ju högre timmer ju häftigare.

Av de bortsågade sidoutbytena kan då lägga alla tiders mäktigaste plankgolv om du sågar dem till två tums tjocklek och kantar kilformigt och alla tiders mäktigaste innertak om du sågar till 1 1/2 eller 1 1/4 tum och kantar kilformigt.
Det skulle bli en magnifik gäststuga.
TW
Administrator
Administrator

Re: Hur göra med grova råblock

Inläggav Slattermaskin » 2017-07-05 10:20

Har haft samma ide med att timra med övergrovt timmer. Min plan var att blocksåga dom 250 mm å lämna kvar rundningen uppe å nere för att kunna göra långdrag.
Tänk dock på att om du vill ha ena sidan t.ex 4 m invändigt så måste stocken va 5,1 m. (Knutskalle 30 cm+vägg 25 cm på båda sidor)
Slattermaskin
Nying
Nying

Återgå till Allmänt om timmerhus