Sök Sök på hela TimraHus.se

Ännu en fråga om invändig isolering...

Allt om timmerhus och dess underbara värld. Timmerhus som kan överleva mer än tre generationer. Vad är egentligen deras dragningskraft och hur kunde man så mycket förr i världen utan el, datorer och moderna verktyg? Diskutera allt möjligt om timmer och hus här.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Ännu en fråga om invändig isolering...

Inläggav svens » 2019-05-15 09:17

Ja, jag vet att man inte ska isolera timmerstommen invändigt, men på grund av rådande omständigheter är det enda alternativet...
Huset har en stomme av ca 6" mestadels stående timmer med panel spikat i princip direkt mot timret både på in- och utsidan.
Utsidan av huset är kulturminnesskyddat och har en del snickarglädje, snidade takstolstassar, etc så i bästa fall kan jag flytta ut ytterpanelen ett par cm för att få till en luftspalt bakom.

Planen jag har är att flytta ut ytterpanelen lite så att jag får in ett vindskydd och en luftspalt. Invändigt tänkte jag regla upp och isolera med 120 mm cellulosaskivor (Hunton nativo). Konstruktionen borde bli ungefär så här (inifrån och ut):
1: spontad panel
2: Ångbroms
3: cellulosaskivor
4: Timmer
5: Vindduk
6: Luftspalt
7: Ytterpanel

Huset kommer få mekanisk frånluftventilation.

Några frågor:
Är det nån som ser några problem med detta?

Hur noga är det att utrymmet mellan timret och isoleringen är tätt? Skivorna är ju ganska hårda och timret ojämnt, så det kommer att bli lite mellanrum hur man än gör...

Hur får man till en bra ventilering av ytterpanelen med blandade liggande och stående brädor utan att bygga ut för mycket? Är det viktigt att det finns en kontinuerlig spalt hela vägen nedifrån upp till takfoten?
svens
Nying
Nying

Återgå till Allmänt om timmerhus