Sök Sök på hela TimraHus.se

Fråga om problem med Cowboykåken

Allt om timmerhus och dess underbara värld. Timmerhus som kan överleva mer än tre generationer. Vad är egentligen deras dragningskraft och hur kunde man så mycket förr i världen utan el, datorer och moderna verktyg? Diskutera allt möjligt om timmer och hus här.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Fråga om problem med Cowboykåken

Inläggav tuvbyggaren » 2019-11-02 01:26

Hej,

har just sträckkollat den tydligen enormt populära SVT-serien Cowboykåken timmarna innan den försvann från nätet. Är inspirerad o glad över energin o resultatet denne Dick visar upp.

Jag har en huvudsaklig fråga som jag hoppas och tror att kloka medlemmar i detta forum kan resonera om. (Har ni inte sett serien kan ni säkert läsa in er i diverse artiklar om huset o projektet på nätet.)

Min undran/invändning gäller detta med vindtäthet, isolering, energivärden o sånt. Byggaren är ju ärlig med att han kör en enklare variant av timring, där stockarna dels bara skjuts ihop i knutarna, dels är det inga långdrag utan stockarna bara ligger platt på varandra (om än med lindrev emellan). Denna teknik verkar kallas "butt and pass log cabin construction technique" på engelska.

Jag tänker som amatör att det måste ju dra igenom i alla fall en smula, det måste väl smyga sig kyla genom skarvarna både i knutar, mellan de liggande stockarna och i skarvarna till stående..? Jag läser samtidigt att Cowboykåken enbart kräver 10 000 kWh i elförbrukning per år, det låter inte mkt förstås för ett rejält stort hus med stort vindfång vid en sjö. Stockarnas tjocklek är 8 tum i kåken i fråga.

För övrigt intressant att notera Dicks råd mot slutet av serien: Bygg mindre, köp egen grävare, leja bort barkningen. Och nåt mer som jag glömt.

Vore tacksam för resonemang o inspel om detta. Jag kan ju naturligtvis läsa på på engelska, säkert finns diskussioner om detta, men det känns i vilket fall relevant att få fram på svenska också.
tuvbyggaren
Nying
Nying

Återgå till Allmänt om timmerhus