Sök Sök på hela TimraHus.se

Märkning av stockar vid rivning

Allt om timmerhus och dess underbara värld. Timmerhus som kan överleva mer än tre generationer. Vad är egentligen deras dragningskraft och hur kunde man så mycket förr i världen utan el, datorer och moderna verktyg? Diskutera allt möjligt om timmer och hus här.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Märkning av stockar vid rivning

Inläggav roer » 2009-02-04 21:18

Någon som har tips på var man kan köpa märkskyltar t.ex i plast där man kan stansa in bokstav och siffra för att märka stockar vid rivning. Gärna olika färger för resp. vägg. Skall kunna spikas fast.
Vad har ni använt för att märka stockarna?
roer
Ivrig
Ivrig

Inläggav kenth » 2009-02-04 22:48

Jag använde mig av plåtbitar där jag stansat in siffrorna, gör inte så för mina stockar blev liggande i två år och sen hade de rostat så jag såg inte siffrorna när det var dags. Fick se till att jag fick ljus från rätt håll för att kunna se vad som stod, tog tid.

kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Inläggav TW » 2009-02-05 06:53

Jag använder numera ganska tjock aluminiumplåt att stansa in siffrorna i. Det tycks fungera bra. Mjukt att stansa i och rostar inte.

Märk inte med sprittusch vad du än gör. Det var ett helsikes arbete att pussla ihop en tvåvånings bondstuga sedan hälften av märkningarna hade blekts bort.
TW
Administrator
Administrator

Re: Märkning av stockar vid rivning

Inläggav roer » 2009-02-06 13:19

Jag har använt kabelklammer i metall som jag rätat ut och stansat. Tyvärr så är de svåra att stansa. Syns dåligt För hårda. Annars bra storlek och spikhål.
roer
Ivrig
Ivrig

Re: Märkning av stockar vid rivning

Inläggav TimmerKalle » 2009-02-06 13:32

roer skrev:Någon som har tips på var man kan köpa märkskyltar t.ex i plast där man kan stansa in bokstav och siffra för att märka stockar vid rivning. Gärna olika färger för resp. vägg. Skall kunna spikas fast.
Vad har ni använt för att märka stockarna?

Jag köpte förzinkade brickor 25-30 mm med 5 mm hål och en stanssats 0-9 med vilken jag stansade in siffrorna på brickorna.
(Första siffran vägg nr, Andra siffran stock nr och tredje siffran delad stock vid öppningar.)
Brickorna fästs med pappspik vid (knut-) änden på stocken.
Det är en billig ekonomisk lösning och brickorna rostar ej. Sitter kvar bra och ändå lätta att avlägsna vid behov.

Lycka till
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar

märka stockar

Inläggav Anna Lj » 2009-06-21 09:41

Hej,

märker att jag inte varit inne och läst på ett tag, era inlägg är visst från februari. När jag och min sambo tog ner ett timrat hus för ett par år sen (fanns bilder här då, men de verkar ha försvunnit) så använde jag tuschpenna på avklippta persiennblad som jag spikade fast med pappnubb. Huset ligger fortfarande på hög i en lada men senast jag kollade hade texten inte blekts eller lapparna ramlat av.

Men att stansa verkar förstås vettigast.

Hej från Anna
Anna Lj
Nying
Nying

Återgå till Allmänt om timmerhus