Sök Sök på hela TimraHus.se

Erfaren timmerman sökes

Allt om timmerhus och dess underbara värld. Timmerhus som kan överleva mer än tre generationer. Vad är egentligen deras dragningskraft och hur kunde man så mycket förr i världen utan el, datorer och moderna verktyg? Diskutera allt möjligt om timmer och hus här.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Erfaren timmerman sökes

Inläggav MH » 2009-08-26 11:24

Vet inte avr detta passar någonstans, så jag prövar här. Frågade ursprungligen på byggahus.se

Måste ha hit någon som tittar på mina uthus, drängstuga och kanske även mangårdsbyggnaden. Det är myror, röta och insektshål, och jag vill veta vad som är värt att behålla och vad som lika gärna kan eldas upp.

Drängstugan skulle jag vilja byta syllar, om den inte är helt slut, och i så fall få en kostnadsuppskattning på det arbetet. För det är en fin byggnad.

Stallet skulle jag vilja modernisera om stommen går att behålla (större dörrar, högre i tak) så att man får in både traktor och häst.

Så det är både att avgöra vad som är skadat och vad om är friskt, vad som behvöer repareras och vad det kan kosta, och idéer om hur man "bygger om" uthusen på lämpligt sätt.

Ålder på uthusen/drängstugan 100-150 år, mangårdsbyggnaedn snart 200.

Budget för denna granskning ca 5-10 kkr + moms, beroende på vad som ingår. Är det rimligt?

Hur får man tag i en sådan person? Nääs byggnadsvård? Tips från er?

5 mil sydost om Göteborg.
MH
Nying
Nying

Återgå till Allmänt om timmerhus