Sök Sök på hela TimraHus.se

Mitt timmerhus och historia bakom

Allt om timmerhus och dess underbara värld. Timmerhus som kan överleva mer än tre generationer. Vad är egentligen deras dragningskraft och hur kunde man så mycket förr i världen utan el, datorer och moderna verktyg? Diskutera allt möjligt om timmer och hus här.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Mitt timmerhus och historia bakom

Inläggav Töresiöskan » 2010-12-15 11:54

Hej, jag är ny här på forumet. Jag har sedan några år flyttat in i ett gammalt timmerhus som ska vara från 1800-talet och från Tällberg, något tillbyggt dock fast på ett fint sätt som smälter in i resten av huset. Ut till mig söder om Stockholm ska det ha satts upp någon gång på 1940-talet. Jag är så himla nyfiken på historian bakom mitt goa hus, någon som vet var man kan söka efter information? :)
Bilagor
hemma.jpg
Huset
hemma.jpg (190.4 KiB) Visad 1477 gånger
Töresiöskan
Nying
Nying

Re: Mitt timmerhus och historia bakom

Inläggav TW » 2010-12-15 16:14

Välkommen till forumet.

Vad jag vet är bästa sättet att fara till Tällberg och fråga av gammalt folk. Kanske det finns hembygdsföreningsaktiva som kan tipsa dig om vem du skall fråga av. Jag fått fram information om husflyttningar så långt tillbaka i tiden som mitten på 1800-talet på det viset.

Folkkminnet är förvånansvärt långlivat då det gäller gamla husgrunder och tomter och vad som en gång stod där.
TW
Administrator
Administrator

Återgå till Allmänt om timmerhus