Sök Sök på hela TimraHus.se

Hugge Timmer til liten Stuga

Allt om timmerhus och dess underbara värld. Timmerhus som kan överleva mer än tre generationer. Vad är egentligen deras dragningskraft och hur kunde man så mycket förr i världen utan el, datorer och moderna verktyg? Diskutera allt möjligt om timmer och hus här.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Hugge Timmer til liten Stuga

Inläggav Snickar Espen » 2012-03-03 09:33

Hej.

Vi har en liten skog med bra Gran virke i Hälsingland.
Jag skulle behöve hjelp til å ta ut nok timmer i fra skogen til at kunne bygge en litan stuge(Häbre) for en liten stuge/bastu.. Inner måttene på stugan blir ca 5 x 4 meter.

Mine fråger är som fölger.
- Ungefär hur mycket stockar skulle jag behöve?
- Hur mycket koster en timmer mann som kan hjelpe mig med å ta ut det jag behöver i fra skogen?
- Hur lang tid tar det för en erfaren timmer hogger å ta ut de stockene jag skulle behöve inklusive at kviste dom. (Jag har selv traktor och vagn för transport ut av skogen).

Nogon her som kan hjelpe oss videre?

MVH Espen
Snickar Espen
Nying
Nying

Re: Hugge Timmer til liten Stuga

Inläggav Tobias » 2012-03-19 15:49

Jag har räknat på hur mycket timmer du behöver för att bygga din stuga och jag kommer fram till att det kommer gå åt knappt 330 m timmer med dina innermått.
Beräknat att varje varv bygger 20cm i höjd samt att du kommer ha 3 st åsar i stugan samt 3-dels röste.

längd på stockarna 5,7 m och 4,7 m

Jag arbetar inte som skogshuggare så kan inte hjälpa dig med tid och pris på att fälla, kvista och barka virket men kan svara på beräkningar av timmerbyggnader.
Tobias
Nying
Nying

Återgå till Allmänt om timmerhus