Sök Sök på hela TimraHus.se

Korsvirkeshus/Timber Framing

Allt om timmerhus och dess underbara värld. Timmerhus som kan överleva mer än tre generationer. Vad är egentligen deras dragningskraft och hur kunde man så mycket förr i världen utan el, datorer och moderna verktyg? Diskutera allt möjligt om timmer och hus här.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Korsvirkeshus/Timber Framing

Inläggav Flagskipper » 2013-12-23 22:55

Hej!

Jag är ganska ny när det gäller detta ämne och har en del frågor om vad som på svenska kallas korsvirkeshus eller fackverk. Så vitt jag förstått är detta samma sak som amerikanerna kallar "Timber Framing" eller har jag fel?

Jag har sedan en tid tillbaka blivit näst intill besatt av att bygga mitt eget hus av så mycket naturmaterial som möjligt och planerar att bygga en korsvirkeskonstruktion (timber frame) isolerad med halmbalar, med ett äkta torvtak med björknäver som fuktspärr. Jag har börjat köpa på mig traditionella timmermejslar och andra verktyg för uppgiften men behöver mer "kött på benen" innan jag ger mig in i detta fullt ut. Det är väldigt svårt att hitta bra information om detta på svenska så jag har tvingats vända blicken mot böcker, forum och internetsidor på engelska. Problemen med detta är (som ni nog redan förstått) att terminologin inte är densamma på engelska som på svenska vilket gör att det blir svårt att prata om och diskutera på svenska och dessutom byggs inte dessa hus i t.ex. USA eller England av samma trädslag som jag kan förvänta mig hitta här i Sverige och att kunna hitta materialen till mitt framtida hus så nära byggplatsen som möjligt är en viktig aspekt av vad jag vill göra. Traditionellt sett har ju ek använts mycket till denna byggmetod men även Douglasgran eller Douglastall "Douglas Fir" (Pseudotsuga menziesii) används flitigt. På svenska hittar man mest information om knuttimmring/timmerhus och här har vi ju som ni redan vet mest gran och tall och jag tvivlar inte på att båda dessa arter kan användas till det ändamål jag ämnar, men jag skulle vilja veta mer om det.

1) Är gran bättre eller sämre till detta än tall?
2) Finns det vissa typer av laskningar som fungerar bättre med dessa arter?
3) Ofta i "timber framing" så sättar man ju ihop sin timmerkonstruktion när virket fortfarande är grönt så att virket torkar med alla laskningar ihopsatta och på så vis ger en starkare och bättre passform, kan man göra detta även med gran och tall eller bör man låta virket torka ordentligt innan man bygger ihop konstruktionen? Att mejsla ut alla laskningar i torrt virke är ju dessutom (som ni nog redan vet) mycket svårare än med grönt virke då virket blir mer svårbearbetat.
4) Vart kan man hitta s.ka. "span tables" när det gäller gran och tall? (Alltså tabeller över hur långa spann man kan använda sig av i sin arkitektur, beroende på timmrets tjocklek, årsringarnas täthet o.s.v.

Hmm, ja, jag tror jag nöjer mig med detta så länge :) Jag kommer nog komma på fler frågor så småningom men detta är nog att bita i just nu.

All information om "timber framing" med svenska trädslag är välkommet, tack på förhand.

Och om ni anser att detta inlägg hör hemma någon annanstans på forumet så ber jag ödmjukast om ursäkt, jag är helt färsk på detta forum och har ännu inte fått grepp om det hela. Ni är välkomna att föreslå en annan kategori eller flytta inlägget till en mer passande plats.

Hälsningar/Flaggskeppar'n
Flagskipper
Nying
Nying

Re: Korsvirkeshus/Timber Framing

Inläggav aretimmerhus » 2014-04-07 21:19

Har du fått någon hjälp med ditt projekt?
aretimmerhus
Nying
Nying

Inläggav Flagskipper » 2014-04-08 16:01

Hej aretimmerhus!

Nej jag har inte fått några svar än, det är ju som sagt inte så urbrett med Timber Framing i Sverige så det är väl ganska få som vet hur detta ska gå till med gran och tall.

Men om du har någon information så är jag mycket tacksam.
Flagskipper
Nying
Nying

Inläggav kabell » 2014-05-08 22:20

hej vi håller på med en hel del "timberframe". Ring om du vill så kanske jag kan hjälpa dig med nått :)
hitta kontaktuppg. på http://www.kswoodcraft.se

Med vänlig hälsning johannes kabell
kabell
Nying
Nying

Inläggav langdraget » 2014-06-21 22:13

Hej Flagskipper, vad roligt att du fick tag på några som verkar vara kunniga!

Tyvärr kan jag inget om ämnet, men tänker på korsvirkeshusen i Skåne. Det borde finnas någon kunskap om dessa sorters hus, kan jag tycka!

Från inlägget verkar hållfastheten på timmer vara en viktig punkt för konstruktionen. Undrar vad det är för tjocklek på bjälkarna i Skåne?

Det verkar bli rätt tunga väggar hursomhelst: youtube-klipp visar oftast en hel skolklass av människor som reser stommar tillsammans. Och mycket precision med stämjärn och urtag, tapp och kilar! (kanske där som kraven på hållfasthet verkligen gäller, med diverse vridmoment och brottanvisningar...)

Verkligen ett värdigt projekt, hoppas du skriver en rad om hur det går för dig!
/d
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav Flagskipper » 2014-06-26 09:51

Absolut! Jag planerar att göra en väldokumenterad film om bygget när det väl är dags att köra igång. Jag behöver bara mer kött på benen innan dess.

Enligt vissa jag frågat så ska det inte vara några problem att ramtimra med varken tall eller gran. Jag vill dock använda mig av rundtimmer för alla poster (vertikala timmerdelar) och dessa kan nog vara svåra att bestämma kvaliteten på om de nu skulle begära detta i bygglovsansökan. Dock är det nog de horisintella timmren som är viktigast i detta hänseende.
Flagskipper
Nying
Nying

Inläggav Magnusbyrod » 2014-07-05 19:06

Kallas det inte ramverk på svenska? Är helt inne på det jag också =)

http://www.ramverk.com/

http://www.partelowhus.se/produkter/ramverkshus.php
Magnusbyrod
Nying
Nying

Inläggav jakobn » 2014-07-06 15:31

Hej, jag måste rekommendera dig att först bygga en liten stuga på kanske 10-15 m2 för att ordentligt sätta dig in i tekniken du ska använda.
Det är inte korsvirkeshus du syftar på om jag förstått det rätt, även om begreppen i den här branschen inte helt går att dela. Korsvirke är den typ av hus du hittar i städer och på Skåne landsbygd där facken i timran fylls med ex tegel, natursten, kline mm.
Ramverk som du tänker på kallas vad jag vet ofta regelverk åtminstone i denna delen av landet.
Angående dimensioner så är det först och främst byggnadsnämnden som ska övertygas om att det kommer hålla, använd en byggnadsingenjör till att räkna på det eller använd utländska tabeller, bara du lyckas övertyga dem om att det är OK.
Traditionellt sett har det trädslag som funnits till hands använts även om ek varit vanligt till vissa byggnadsdelar. Så använd vad du får tag på, men jag rekommenderar gran eller fur. Är du inte van vid att jobba med ek kan det nog vara bättra att välja de andra trädslagen tills du fått lite timmer-vana.

1 Spelar ingen större roll om du ska bygga in hela stommen.
2 Inte vad jag har sett
3 Jag föredrar att inte jobba med helt torrt virke, men jag tror inte du ska fundera för mycket på det vid ditt första bygge. (speciellt inte om du använder gran eller fur)

Jag har en loge byggd i regelverks-kosnstruktion (ramverk )så fråga gärna så kan jag titta hur de löst saker.

Vanliga mått i skåne är 6*6 och 6*7
jakobn
Moderator
Moderator

Inläggav langdraget » 2014-07-08 21:15

Ah, intressant! Ramverk är ju kanske inte korsvirkeshus, så klart. Det blir kanske andra belastningar och konstruktionsöverväganden om man fyller upp "hålrummet" som på korsvirkes-husen. Och: det fanns en del av forumet här med titeln "Ramverk" och 0 stycken inlägg, så jag misstänker att det inte är någon brett praktiserad teknik. =)

Lilla pappa och jag hade behövt ett "övningsobjekt" innan vi började timra, men det är inte så man funkar när man är för grön (och timring är ju lite vanligare, så vi hade både kurs och böcker bakom oss innan). Troligen skulle vi behövt göra en bastu först, då hade vi haft _något_ användbart efteråt iaf =) Men mognad kommer med misslyckanden, får jag hoppas...

Lycka till Flagskipper, och hoppas du vågar köra igång snart när frågorna är besvarade!
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav Flagskipper » 2014-07-12 09:53

Tack för alla svar!

Jag har sedan jag sist skrev här fått nys om att det kanske blir en 6-dagars kurs i ramverkstimring nästa år där man flyger in Jack Sobon från USA för att lära ut denna ädla konst. Virket de kommer jobba med är furu så jag kommer nog få en mängd svar + nya frågor :) Sobon är en av de kändaste ramverkstimrarna och har skrivit ett antal böcker i ämnet så jag ser verkligen fram emot denna kurs :D

Mitt första projekt som jag redan tänker inleda i år blir ett ramverkstimrat hönshus. Jag fällde lite virke förra året som jag planerade att använda till ett utomhuskök på platsen där vi ska bygga vårt hus så småningom men jag kommer nog använda detta till hönshuset istället. Virket har en diameter på ca: 150 mm så det skulle passa perfekt till ett litet hönshus och jag får möjligheten att prova mina fina timmermejslar och få lite erfarenhet med att arbeta med laskningar i rundtimmer (vilket är aningen svårare än i sågat virke).
Flagskipper
Nying
Nying

Inläggav langdraget » 2015-10-03 21:26

@Flagskipper: Hur gick det med hönshuset, kursen, och det stora ramverksbygget ??
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav Flagskipper » 2015-10-04 20:17

Kursen var fantastisk. En veckas ramtimring ledd av Jack Sobon på vackra Gotland var precis vad jag behövde :) Sobon jobbar endast med handverktyg och har gjort sedan han började med timber framing på 70-talet, även alla beställningsjobb han utfört sedan dess. Detta var faktiskt en av de bästa aspekterna med kursen. Det blir en helt annan upplevelse, mycket lugnare och mer behaglig arbetsmiljö. En av de coolaste vektygen vi använde var en s.ka. "boring machine", en antik, handvevad borrmaskin som gör 90° hål för att underlätta jobbet med att göra tapphål (mortise).

Bild

Hönshuset blev tyvärr inte av då vi beslutade att vänta med att skaffa höns. Vi kommer troligtvis behöva flytta nästa vår/sommar så det får bli ett senare projekt, när vi vet att vi kommer bo en längre tid på ett och samma ställe.

Jag har dock inhandlat en hel del nya verktyg. Så är det väl alltid antar jag, när man väl börjar jobba med något så inser man att en del av de grejor man köpt inte riktigt håller måttet. Så jag fortsätter att köpa på mig de verktyg jag behöver inför det slutgiltiga projektet - vårt hus. En Millers Falls Boring Machine är definitivt ett inköp jag kommer göra så småningom :) Fantastiska verktyg.
Flagskipper
Nying
Nying

Återgå till Allmänt om timmerhus