Sök Sök på hela TimraHus.se

Klä huset med timmer, isoleringsfråga

Allt om timmerhus och dess underbara värld. Timmerhus som kan överleva mer än tre generationer. Vad är egentligen deras dragningskraft och hur kunde man så mycket förr i världen utan el, datorer och moderna verktyg? Diskutera allt möjligt om timmer och hus här.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Klä huset med timmer, isoleringsfråga

Inläggav Pellster » 2014-04-03 22:15

Hej alla glada

Jag har en isoleringsfråga!

Idag har jag ett hus från 30-talet. Stomme med stående 4” träreglar.
Detta hus tänkte jag klä/bygga in med 5” timmer från 1800-talet och samtidigt passa på att bygga till lite.

Idag ser väggen ut som följer;
Tapet/Board(12mm)/Frigolit(20mm)/Tretexskiva(12mm)/vindpapp/träregel(4”)/Träpanel(22mm)
Inga problem med kyla. När huset byggdes startade väggen med Tretexskivan, men har blivit uppgraderad i ”modern” tid av tidigare ägare.

Jag tänkte rensa väggarna inne i huset för att se dessa trevliga reglar.
Och väggen skulle se ut som följer;
Träregel(4”)/Träfiberisolering-skiva(45mm)/Papp TC-Plus/Timmer(5”)
Köksväggen kommer dock behöva gipsskivor.

Träfiberisoleringen är från Feelingwood.
Lin kan också vara ett alternativ för mig.
Som ni märker har jag ingen luftspalt och det är där jag anser att fuktvandring ändå kan ske åt båda håll. Där pappen tar hand om ev. vattenläckage i timmerstommen om jag skulle ha missat något eller om nu detta timmer skulle torka, ändra form el.dyl.

Någon som kan uttala sig om denna lösning?

Tackar på förhand
Pellster
Nying
Nying

Re: Klä huset med timmer, isoleringsfråga

Inläggav TW » 2014-04-06 04:59

Glöm det.

Jag kan inte föreställa mig någon metod att få timran ens någorlunda tät och hållbar om den inte är lätt åtkomlig inifrån under byggets gång. Reglarna och skivorna på den gamla väggen är ju i vägen. En sådan slarvtimra kommer dessutom att sättna och bulna någonting alldeles vedervärdigt.

Dessutom blir det ett rent elände att städa och hålla rent kring synliga reglar av sågat virke....... och isoleringsvärdet blir knappast bättre än det du redan har.

Dessutom undrar jag hur du tänker hindra huset från att rasa. De flesta spirverkshus från 30-talet brukar vara snedbrädade på någondara sidan. Eftersom den gamla stommen fortsättningsvis bli bärande kan man inte ta bort snedbrädningen. Den fungerar både som förstyvning mot vindlaster och för att hindra reglarna från att knäckas och för att utjämna punktlaster och föra ned dem på reglarna.
TW
Administrator
Administrator

Återgå till Allmänt om timmerhus