Sök Sök på hela TimraHus.se

Presentera mej

Behöver alltså nödvändigtvis handla om timring. Ordet är fritt mao =)

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Presentera mej

Inläggav Tjalle » 2008-04-13 12:05

Det kan vara trevligt för den som tycker om att skriva och diskutera på forumet,och veta lite om den man diskutera med.Här kan man skriva några rader om sig själv,och lite vad man håller på med.Och givetvis är det frivilligt. :D
Tjalle
Administrator
Administrator

Presentation

Inläggav Henke » 2008-11-23 21:40

Hejsan på er alla.

Lite kort och gott om mig och min bror, Jag heter Henrik och min bror heter Gustav. Jag är 27 år och brorsan är nyss fyllda 18. Till vardags så jobbar jag inom ett större företag som arbetsledare och brorsan går nu sista året på gymnasium.

Jag tror att jag nämt det någonstans, men för er som missat det så är det jag och Gustav som timrar tillsammans.

Vi gick en timmerkurs i alfta på en vecka 2007. intresset väcktes när jag såg en lokal annons om en rundtimmerkurs på hemorten, på den kursen var det jag och en polare som gick. Efter den kursen så timrade vi hemma hos min polare och Gustav var med och lärde sig av oss.
Så det startade där och sen vidare på kursen till alfta där var det blocktimmer som gällde, och knuten var dalaknuten.

Så efter den kursen fort ut i skogen och hugga timmer, sen började vi timra på en friggebod, som nu snart är klar.

Till våren 2009 är det tänkt att vi ska timra ett ståtligt härbre, så är det någon här som sett ett härbre av tilltalande modell så är det bara att hojta till.
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Lite kort om mej

Inläggav Tjalle » 2008-11-26 20:33

Hej!

Jag gör ett nytt försök,då mitt förra inlägg försvann vid servhaveriet :(
Jag som är "åldermannen"på forumet,eller :?: är född 1950 i Ljungby i Småland,uppvuxen på landet,med hantverksyrket på nära håll :?

Min far var skogsägare med eget sågverk,byggare och timmerman.Så det blev naturligt för mej då,redan mitten på 60-talet som ung 16-åring,att gå i min fars fotspår :)

Det gav mej den bästa lärlingstid under många år,med grundlig och praktisk utbildning jag kunde få då :)

Med facit i hand,när jag lutar mig tillbaks,var det bäst så :D då detta blev mitt levebröd med gemensam byggfirma,under många år.Vi utförde bygg,och timmerarbeten av alla dess slag,med åtskilliga bygg och timmerutbildningar,som var ganska så vanligt,då byggbranschen blommade,och gick för högtryck :oops:

Mina vänner och bekanta,kallar mej för Tjalle 8) som kom till i ungdomsåren.Jag är gift och har tre utflyttade ungdomar med barn,som jag tycker mycket om att umgås med :D

Jobbar numera som fastighetstekniker,på ett naturbruksgymnasie,med inriktining bla för jakt och skogsbruk,som går hand i hand,med mitt fritidsintressen med frihet under ansvar,som är väldigt stimulerande :D

Timmerbyggen har jag ej släppt,då jag själv är skogsbrukare med egen skog,så det sågas och byggs fortfarande på gammalt vis,då jag brinner för detta :D

Övriga intressen har jag som,jakt,fiske,djur och natur,skogsbruk,stugan vid havet,resor,sport,trähantverk,och allt som ger livet en god behållning,såsom detta forum med allt,och alla som vill hålla till här och känna sig hemma som jag gör. Mvh Tjalle :D

Bild
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav Henke » 2008-11-27 21:14

Hej Tjalle

Riktigt roligt att läsa om dig och din livshistoria :lol:

Läste att du gillade att jaga! Jag och min bror tog jägarexamen i vintras, så det ska bli riktigt roligt att komma ut och jaga :lol:

Om det är något du undrar så svarar jag gärna :wink:
Vi är lika som dig uppväxta på landet, pappa var bonde fram tills 2003.

Och sist men inte minst så kommer jag att bifoga bild på mig och min bror, tänkte inte på det sist :cry:
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Hej alla timmerintresserade..

Inläggav Rännberg » 2009-05-09 16:34

Jag är en 31årig timmerman bosatt i Åre, jobbar mestadels i Norge med timmerhus och restaurering av gamla byggen och en del nyproduktion. Är både anställd och har en egen firma. Jag gick treårigt skogsbrukgymnasium och efter det började jag som vuxenlärling som snickare, efter ett tag bland gipsplattor och betong ville jag tbx till trä och skog och gick en ettårig timmerhusutbildning i rättvik vilket var enormt lärorikt och kul, efter det har jag jobbat heltid med träbyggande och timmerhus.. Kul att hitta till det här forumet och se att det finns fler intresserade.
Rännberg
Nying
Nying

Inläggav TW » 2009-05-14 19:13

Välkommen till forumet Rännberg

Då är det väl min tur då.

Jag är 27 år och utbildad byggnadsingenjör men ärligt talat är jag troligen betydligt bättre timmerman än ingenjör.

Vad det gäller timrandet så har jag bara sysslat med reparationer och flyttning och restaurering. Aldrig timrat någonting nytt. Jag har lärt mig en del av de gamla gubbarna och är delvis självlärd. Jag är i allmänhet en tusenkonstnär. Svetsar och finsnickrat och skruvar maskiner och reparerar träbåtar.

Just nu är jag arbetslös sedan några veckor. Krisen slog hårt.

Farfar var en av de sista som timrade traditionella hus på förtjänst här i trakten. Tyvärr dog han några år innan jag föddes utan att ha lärt ut mer än de absoluta grunderna åt pappa och farbror.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav helmut » 2010-05-04 20:52

Hejsan,
jag hätter Helmut, jag är en tysk (59 år) och kan prater lite svenska.
Min lärare är Tycho Loo, jag hade en kurs i Gransfors i år 2005.
Ny håller jag kurser i Tyskland och Sverige för tyskarna. Stomme tillverkar jag mit Logosol M7, Stihl 066 och timmerfräs från Logosol också med stihl 066. werktyg har jag från Gränsfors bruks och fron Svante Djärv.
Timmering är min hobby, jag arbeta som en systemprogramerare i Tyskland.

Hälsningar
Helmut
helmut
Nying
Nying

Inläggav DQ » 2010-08-12 23:53

Tjabba.

Jag heter Daniel, är 21 år gammal och jobbar som virkesmätare.

Har alltid varit intresserad av trä speciellt och även skog. Gick en kurs på gymnasiet där vi byggde en ca 40 kvm (inc. loft) stor rundtimring och sålde för att finansiera en del till studieresa åt Kanada.

Annars på fritiden så är jag en rätt så aktiv skytt. Har just börjat göra mina egna knivar vilket verkligen har fallit mig in i smaken.

Är även intresserad av gamla tekniker så att säga.. Att använda handverktyg på rätt sätt, kunna göra upp rätt eld beroende på situationen.

Drömmen vore att få lära sig hur man för hand timmrar ett hus!
"Det är som att skita i ravin."
DQ
Nying
Nying

Re: Presentera mej

Inläggav enberg_187 » 2010-10-26 03:28

Tjenare alla.
Kallas bland mina vänner Enberg, jag är född 1987! Jag är uppvuxen mitt ute i skogen (Lappland) men mitt intresse har alltid lega i motorsporten så jag brydde mig vad som fanns runt mig i mina tonår då jag syssla med motocross i ca 10år och han flytta ifrån (hålan som det då var de var, men nu är det paradiset)

Nu under sommaren har jag knappt haft tid att vara i stugan men mot vintern blir det jäkligt mycket mer så nu under vinter har jag funderingar på att inreda min tillbyggnad på stugan med en fullvärdig toalett och dusch med vvb. Mot sommaren blir det en bastu på 12-15kvm med omklädningsrum samt byta stockar på stugan.

En liten presentation på mig MVH Enberg
Bilagor
Stugan.jpg
Stugan.jpg (83.02 KiB) Visad 5089 gånger
enberg_187
Nying
Nying

Inläggav Knut » 2010-12-03 17:46

Hej alla, Knut heter jag, närmar mig 60. Har sneglat på timmerhus i många år. Gick kurs 2006. Har byggt en stuga per år sedan dess, på fritiden. (All fritid). I sommar har jag gjort den största hitintills, 35 kvm.
Det är fortfarande fantastiskt roligt
/ Knut
Knut
Nying
Nying

Inläggav TW » 2010-12-07 18:26

Välkomna till forumet!
TW
Administrator
Administrator

Inläggav Markus Holst » 2011-02-05 18:22

Jag är född 1960. Bor på ett torp söder om Borås där jag bit för bit byggt upp en liten (mycket liten) ridanläggning. Först blev det tillbyggnad av logen, som fungerar som ligghall för mina egna hästar. Sedan blev det en fristående gästbox för elever. Gästboxen blev snart tillbyggd med en box till. Så blev det ett likadant stall mittemot, alltså två boxar på var sin sida om en liten gårdsplan.

Och så byggde jag mig en liten fikastuga för sommarbruk. den försökte jag få att likna en låg liten ryggåsstuga.

Där någonstans fick jag för mig att jag ville bygga en liten gäststuga med sadelkammare och pentry för mina elever som tredje länga på "elevgården". Eftersom jag börjat intressera mig för gamla torp blev det efter åtskilligt funderande att jag betsämde mig för att timra stugan. Har aldrig timrat något tidigare och är helt självlärd inom snickreiet, men det är väldigt roligt.

elevgaard.jpg
elevgaard.jpg (151.86 KiB) Visad 4973 gånger

Bild
Det är bara döda fiskar som följer strömmen
Markus Holst
Kämpar
Kämpar

Presentation

Inläggav Veronica » 2016-08-15 21:18

Hejsan, jag är ny på forumet så tänkte att det kan vara trevligt med en liten presentation.

Jag heter Veronica, är 27 år, bor i Norrbotten utanför Kalix. Jag gick på Kalix Naturbruksgymnasium med inriktning jakt/viltvård/turism där vi bland annat läste en kurs i timring. I våras bestämde jag mig för att ta upp timringen och beställde virke, nästan 10 år efter att jag läste kursen. Just nu är jag i kast med att timra upp ett vindskydd för våra draghundar som bor utomhus. Har googlat en del för att färska upp minnet, men har insett att det mesta kommer när jag väl är "in action".

Efter vindskyddet är färdigt är tanken att timra ihop en lite eldstad att placera på gården. Jag är rätt säker på att det kommer fler timringsprojekt i framtiden. Drömmar finns, men de får fortsätta att vara drömmar ett tag till och så får framtiden utvisa vad de här projekten kommer att bestå av.

Än så länge har jag alltså inte mycket erfarenheter att dela med mig av, men förhoppningsvis kommer erfarenheten allt eftersom och resulterar i att jag kan bidra med kunskap och egna tankar. Tills dess följer jag intresserat det här forumet i syfte att lära mig av andras erfarenheter och kunskap.
Veronica
Nying
Nying

Inläggav TW » 2016-08-22 18:51

Välkommen till forumet Veronica!

Man lär sig varefter man håller på. Hittills har ingen timmerman levt så länge att han/hon har hunnit bli fullärd.

Lycka till med timmerprojekten!
TW
Administrator
Administrator

Presentation

Inläggav langdraget » 2017-02-14 16:13

Hej alla!
Lilla pappa och jag är ett "timrings-team" som hittills hunnit med 1 projekt, som blivit omfattande och mångårigt.

Lilla pappa (Ingvar) är tekniker och mångkonstnär: intet som rör sladdar, slangar, bilar och hus är honom främmande. Att timra har varit hans hobby i minst 10 år nu, och med kommande pension så finns ytterligare utrymme för projekt. Jag (Dan) är IT-nisse och något mindre händig men mer romantiskt lagd i förhållande till timring och träkonstruktion i allmänhet, samt går lätt igång på problemlösning och effektivisering som alltid uppstår vid träkonstruktioner. Att lära mig tekniken kring timring har varit väldigt tillfredsställande.

Vårt bidrag till forumet är en evighetstråd som detaljerar vårt bygge med bilder och allehanda krumsprång. http://www.timrahus.se/viewtopic.php?f=5&t=972
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Återgå till Ordet är fritt