Sök Sök på hela TimraHus.se

Verktyg för timring

Diskutioner om smide av verktyg. Yxor, tänger, timmersax, timmerhake, hammare, lie, flottarhake m.m.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Verktyg för timring

Inläggav Tjalle » 2006-12-22 20:31

:D En ganska så viktig del av arbetet med timring, är givetvis vektygen, och hjälpmedel som man behöver,då för att göra ett ganska så tungt jobb lite lättare.Kan man tex göra en timmerhake,dragmått osv själv? Jag bruka göra mina "specialgrejer" till att passa in just till mitt sätt att jobba, då man hitta knepen efer hand med åren.Hur gör du? Diskuterar gärna det här,det vore trevligt! Mvh Tjalle 8)
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav Tjalle » 2007-03-01 19:58

:D Ett dragmått är ju ganska så viktig grej, för att få liggytan så tät som möjlig mellan stockarna.Den kan man tillverka själv ganska enkelt av ett par plyetspennor, med en då lämplig avstånd emellan som lämpar sej till rätt höjd på stockarna.Men jag fuskar ofta mot det urgammla metoden,jag kör mycket med snörslå, eller märksnöre med färg, som är det lättaste att se ritsen efter.Mvh Tjalle 8)
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav Tjalle » 2007-04-15 19:59

:D Timmerhaken är en väldig enkel "lathund"att tillverka.Den användes då till att hålla, eller fixera timmerstocken på plats där man önskar.
Man kan ta en bit rundjärn,ca:10mm tjock,av önskad längd,vrider ändarna ca:5cm vinkelrätt mot varandra,som man spetsat till.
Denna slås då fast längs fibrerna, i ändarna i timmerstocken,en väldigt bra "lathund". Mvh Tjalle 8)
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav Pelle » 2007-04-16 18:38

Tjalle skrev::D Timmerhaken är en väldig enkel "lathund"att tillverka.Den användes då till att hålla, eller fixera timmerstocken på plats där man önskar.
Man kan ta en bit rundjärn,ca:10mm tjock,av önskad längd,vrider ändarna ca:5cm vinkelrätt mot varandra,som man spetsat till.
Denna slås då fast längs fibrerna, i ändarna i timmerstocken,en väldigt bra "lathund". Mvh Tjalle 8)

Har varit inne på det - skall nog gör några. Har "bara" hunnit med att göra en timmersax än så länge :)

Innan svetsning, klicka för större:
Bild
Användarvisningsbild
Pelle
Administrator
Administrator

Inläggav Tjalle » 2007-04-21 22:02

Det blir säkert en bra timmersax, allt tar sin tid att göra,det gäller att komma på vad man behöver framöver för dom olika momenten.

Har tänkt att göra en sax med lite längre skaft,då man börja bli lite "stummare" i ryggen, kan man spara den en hel del,och kan jobba lite mer upprätt i en normalare arbetställning. 8)
Tjalle
Administrator
Administrator

Draghyvel

Inläggav Tjalle » 2007-06-27 19:51

För timring finns det en del äldre smides verktyg man använde förr,men som vore väldigt arbetsamt idag,och mycket tidsödande.En såda var bl.a "mekniv"till långdraget, då satt man gränsle om stocken och drog den mot sej,samtidigt som man förflyttade sig bakåt.

Den är ca 60-80 cm lång,ungefär som en bandkniv,och finns både som u-form eller v-formad,den kallas även medragarhyvel, jag tror ej den går att köpa,men en duktig smed kan säkert göra en sådan,men det är nog ej värd "pengen" :?
Tjalle
Administrator
Administrator

Medragarhyvel,

Inläggav Stefan » 2007-08-27 20:31

Ett intressant verktyg och nyttig för sin tidepok.
Användes den ihop med yxa? Man kanske grovhugg med yxa först?

Någon som vet?
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Medragarhyvel

Inläggav Tjalle » 2007-08-27 22:09

Jag var på en studiecirkel som timmrade en ängslada så nära dåtidens arbetsteknik man tro man kan komma,där grovhögg man med yxa en massa täta hugg tvärs över långdraget.

Sen för att finputsa långdraget med medragahyveln,slog man med trädklubbor på sidan av hyveln,som samtidigt drogs bakåt av en "kraftkarl"som "ömmade" i armarna,väldigt tidsödande.Det finns säkert andra uppgifter om detta som vore intressanta :?
Tjalle
Administrator
Administrator

Verktyg för timring

Inläggav Tjalle » 2007-08-28 18:01

Jon Dahlmo i Norge, smider olika verktyg för timring enligt äldre modeller,bla "mekniven"som var vanligare i Norge,men även här och var i Sverige som jag "förhört" mej lite om :?

En intressant hemsida med verktyg som jag ej visste om.

http://www.dahlmo.no/mekniv.html
Tjalle
Administrator
Administrator

Medragarhyvel

Inläggav Stefan » 2007-08-29 20:14

Fina verktyg på den norska sidan.

Frågan är "ändå" om inte dåtidens "duktiga" timmermän kunde hugga ett tillräckligt bra och slätt långdrag med enbart yxa !???!

/Stefan
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Duktiga

Inläggav Tjalle » 2007-12-07 16:34

Dom var ganska så duktiga med deras enkla verktyg som man kan se, när man jobbar t.e.x med reparerar eller river på gamla väggar, som är bilade för hand,ofta ett gedigert arbeten många gånger,då tiden fanns :?

Här lite timmerverktyg att kolla på. :)
http://www.qvarnarp.com/verktim.html
Tjalle
Administrator
Administrator

Re: Verktyg för timring

Inläggav fallhofne » 2012-04-25 20:26

De där medragshyvlarna kallas också för mås eftersom profilen påminner om en mås... som sagt väldigt tidsödande ock i mitt tycke helt värdelösa ...att hugga ett låndrag med en vanlig yxa är föresten inte så svårt. man kan ta det sista till sträcken genom att "hyvla" med yxan.
smide, trä, historia
fallhofne
Kämpar
Kämpar

Återgå till Smide av verktyg