Sök Sök på hela TimraHus.se

kran

Finns det något du skall sälja? Verktyg, träd på rot, timmerstuga, böcker eller vad det nu kan vara? Här kan du annonsera det du vill sälja eller köpa!

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Kategoriregler
Ange köpes om du vill köpa och Säljer om du vill sälja. Om du är intresserad av något som säljs här kan du skicka ett PM till säljaren. Frågor om produkten ställer du som vanligt i forumtråden. Skriv aldrig ut ditt telefonnummer eller e-postadress direkt i tråden.

kran

Inläggav Kioca » 2007-11-09 22:45

någon som har en kran att sälja eller om ni vet någon som har att sälja...
Kioca
Nying
Nying

Inläggav Tjabo » 2009-12-14 02:56

Sök på blocket.se...ser ibland kranar till salu där :D
Tjabo
Nying
Nying

Inläggav TW » 2009-12-23 21:26

En riktig helhydraulisk griplastare på en traktor är säkert aldra bäst. Tyvärr är de svindyra.
Själv har jag klarat mig med olika hemgjorda riggningar hittills. Jag är inte riktigt nöjd med någon av dem. Nu har jag skaffat en gammal traktor med frontlastare så vi får se hur det fungerar.

-I Kanada använder de ofta fristående hembyggda kranar av derrick typ.
-Ibland spänner de en vågrät stålvajer mellan två träd och har en kedjetalja som hänger i ett block som löper på vajern. På så vis kan de sätta ned stocken där de vill längs vajern.
-En "gin pole" är en snett stående stolpe stagad med fyra rep i olika riktningar och med en talja fäst i toppen. Sådanna har jag använt själv flera gånger.

Hembyggda lyftdon är inte godkända av arbetarskyddet så var väldigt försiktig. Det är på eget ansvar. Om du inte förstår dig på hållfasthetslära är det kanske bäst att låta bli.

Berätta för oss hur det gick.
TW
Administrator
Administrator

Återgå till Köp och sälj - Timmerverktyg Timmerhus Motorsåg Maskiner Verktyg m.m.