Sök Sök på hela TimraHus.se

Navare köpes - Gammeldags

Finns det något du skall sälja? Verktyg, träd på rot, timmerstuga, böcker eller vad det nu kan vara? Här kan du annonsera det du vill sälja eller köpa!

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Kategoriregler
Ange köpes om du vill köpa och Säljer om du vill sälja. Om du är intresserad av något som säljs här kan du skicka ett PM till säljaren. Frågor om produkten ställer du som vanligt i forumtråden. Skriv aldrig ut ditt telefonnummer eller e-postadress direkt i tråden.

Navare köpes - Gammeldags

Inläggav Daniel J » 2012-04-02 12:23

Letar efter klassisk Navare som man använder med handkraft. Några tips?
Daniel J
Nying
Nying

Re: Navare köpes - Gammeldags

Inläggav elkwood » 2012-04-23 10:20

Skogma har flera stycken.
http://skogma.se/Servlet?page=1&setfram ... rent=s2420
Jag kan inte säga något om kvalitén eller företaget men det seriöst ut.

Jag har själv letat reda på en rostig smidd navare hos mina föräldrar som jag tänkte slipa upp och använda i sommar. Hoppas det funkar.
elkwood
Nying
Nying

Inläggav Tobias » 2012-04-24 18:59

Jag kör med en navare med maskinfäste från skogma, 38mm. Jag har haft den i snart 2 år och jag är väl inte jättenöjd med den. Har däremot inte brytt mig om att köpa en annan. Jag vet att de förra borrarna hade mindre gods, en flackare vinkel vilket gjorde att borren gick mycket lättare än den jag har. Vet inte hur de ser ut idag hos skogma. I övrigt är det ett bra företag, gott utbud och med min erfarenhet sett snabba leveranstider och service om något går sönder eller blivit fel.

Gällande gamla handnavare har jag använt mig av loppisar och auktioner.
De äldre modellerna är oftast bättre än nya. Kunskapen verkar ha försvunnit på vägen.
Runt om i Dalarna finns ofta timringsverktyg. Rättviks marknad är ett tips för både navare och timmerbilor.
Tobias
Nying
Nying

Inläggav Ture » 2012-11-12 22:44

Det går även att hitta billiga navare på tradera ibland. Nackdelen är att man inte kan känna på dem innan man köper dem. Men det kan vara värt en titt lite då och då. Testa isåfall även, utöver "navare", sökord som "antik borr", "handborr", "timmerborr" osv det händer att säljarna inte vet att det är just en navare de säljer.
Ture
Nying
Nying

Återgå till Köp och sälj - Timmerverktyg Timmerhus Motorsåg Maskiner Verktyg m.m.