Sök Sök på hela TimraHus.se

Klinkergolv i tmmerbastu?

Allt som rör snickerier. Snickerier som t.ex. innertak, stolar, bänkar, trappor, sängar, bokhyllor, golv, ryggås-design, paneler, reglar, fönster, pallar, skåp, nattduksbord, linneskåp, skänkar, trappräcken med mera.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Klinkergolv i tmmerbastu?

Inläggav Tony » 2015-04-21 19:51

Hej jag håller på att timmra en bastu ink dusch och omklädningsrum på 16 m2 4x4m.Jag funderar på att ha ett klinkergolv i hela byggnaden ink golvvärme (el kabel) .Är det en bra eller dålig ide? Och om det går hur gör jag?Jag har förberett för en bärlina vid mitten alltså 2m utan stöd på golvreglar.Dim på timmret 5 tum.
Tony
Nying
Nying

Re: Klinkergolv i tmmerbastu?

Inläggav TimmerKalle » 2015-05-13 10:19

Jag rekommenderar att gjuta en platta för att få ett stabilt underlag för ett klinkergolv.
Jag gjorde så med min bastu.
Kantbalkar i Lecasten och 10 cm gjuten betongplatta med armeringsnät. Sedan kan du lätt putsa upp fall för avlopp mm. Där kan du lägga in elslingorna i putsen. Sedan lägger du klinker på betongplattan.
Snyggt och behagligt även mörka vinterkvällar.
Kan ej bifoga bild då TimraHus inte godtar filer större än 256 Kb. Löjligt lite idag.
Sparade som pdf i mindre storlek men, PDF-filer är inte tillåtna!?!?!
Maila så kan du få bild på grund.
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar

Inläggav Tony » 2015-05-17 16:17

Jag har redan gjort en plint grund och är uppe på 180 cm vägg så gjuta känns lite sent!Jag tänkte om det skulle funka med att regla 300 cc och sätta en bärlina på mitten som man brukar göra och sedan flytspackla på topp.Kan det bli något problem med det när det är timmer i väggarna?
Tony
Nying
Nying

Inläggav langdraget » 2015-10-03 20:56

Hur går det med bastun?
Gick det något vidare med flytspackel, eller hittade du någon annan lösning? Posta upp lite bilder, om det går!!

Säkert flera som är i bastu-byggar-tagen, så all info om hur man kan göra är ju välkommen! Vi ska nog också bygga en liten bastu, vad det lider, och det är intressant med moderna material i förhållande till timmer.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav Tony » 2015-11-23 19:34

jo det går bra utvändigt allt klar! vatten,avlopp,el framdraget i kulvert,håller på med plattsättning nu efter att armerat samt lagt golvvärme och flytspacklat och fuktspärrat!Kan ta några bilder när allt är klart!
Tony
Nying
Nying

Återgå till Timrimngsteknik - Snickerier Bänkar Bord Golv Hyllor Trapp Fönster Reglar