Sök Sök på hela TimraHus.se

tak

Allt som rör snickerier. Snickerier som t.ex. innertak, stolar, bänkar, trappor, sängar, bokhyllor, golv, ryggås-design, paneler, reglar, fönster, pallar, skåp, nattduksbord, linneskåp, skänkar, trappräcken med mera.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

tak

Inläggav millan » 2008-01-18 13:21

Hej !
Undrar hur man får reda på vilket taktryck för snö man måste räkna på när det gäller takstol.
Vet att det är zon 1 där vi ska bygga, taklutningen ska vara 12-20grader med plåttak.
millan
Nying
Nying

Inläggav TW » 2008-01-19 19:29

Snölastens grundvärde finns i Nybyggnadsreglerna, NBR, men de gäller bara förutsatt att man beräknar enligt NBR.
Om man beräknar enligt Eurocode så borde siffrorna finnas i det nationella tillämpningsdokumentet. Det är fritt tillgängligt från boverket. NBR är mera lätträknad. Min personliga åsikt om Eurocode passar inte i skrift på ett offentligt forum.

Du kan väl det här, annars skall du inte räkna, enligt min åsikt.

Sedan finns det en del formfaktorer som beaktar tilläggslaster av drivning och av snö som rasar från en högre takdel. Nu minns jag inte på rak arm var de går att få tag i. Den finlänska normen som jag har är litet annorlunda än den rikssvenska som ni måste ha. jag tror att ni också måste ha två lastfall vid beräkning av takstolar för sadeltak. Ett lastfall med full snölast över allt och ett lastfall med full snölast på ena takfallet och halv snölast på det andra.

Grundvärdet gånger formfaktorn ger den karaktäristiska lasten(eller vad den nu heter i era normer). Med den beräknar man nedböjning.

Bärigheten skall beräknas i brottgränstillstånd. I brottgränstillstånd multipliceras den karaktärisatiska lasten med en lastfaktor för brottgränstillstånd. Jag är inte säker, men jag tror att den är 1,5 enligt NBR. Hållfastheten för virket reduceras genom att man tar den karaktäristiska hållfastheten gånger en faktor för belastningstid och fukthalt, och sedan dividerar med en säkerhetsfaktor.

Tyvärr är jag inte riktig inkommen i era beräkningsnormer.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav millan » 2008-01-21 08:15

Hmm, det är lite beräkningar har jag förstått..
Vi fick frågan av en leverantör vad vi hade för snötryck i Göteborg i Kn/m.
Norge där dom byggt hade tydligen 600, trodde inte det skulle vara så krångligt..eller så formulerade jag kanske frågan fel :)
millan
Nying
Nying

Inläggav TW » 2008-01-21 15:18

600 kN/m !!! 600 kN=600000N=60000kp Det beyder 60 ton per meter! Var det hangaren på Gardemoen?

Snölasten anger i kN per kvadratmeter, alltså en ytlast. Sedan räknar man ihop lasten från den bredden som en takstol bär, altså ytlasten gånger takstolsavståndet. Då får man kN per meter. sedan skall man ju lägga till litet för egenvikter också, och egenvikt har också en säkerhetskoefficient, jag tror den är 1,1 eller 1,2 i Sverige.

Takstolstillverkaren tycks tro att huset är hållfasthetsberäknat eller att åtminstone lasterna är färdigt beräknade.

Enklare konstruktioner behöver inte nödvändigt beräknas, varken i Sverige eller Finland. Jag har förstått att huset är ganska invecklat, så ni kan kanske bli tvugna att höra efter en konstruktör.

Är det vanliga fackverkstakstolar det handlar om? Byggda på fabrik av plankor med spikplåtsförband?

Tyvärr kan jag inte vara till någon större hjälp här.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav millan » 2008-01-24 09:05

:D Nä, jag menar 600kg per kvadrat.. men man anger tydligen i Kn, ska få hjälp med denna uträkning.
millan
Nying
Nying

Inläggav Rafael » 2008-01-24 17:36

Såg i senaste numret av Hytteliv att den gamla norska normen är 400 kg/m².
Men i Göteborg finns det knappast någon snö att räkna med alls...
Användarvisningsbild
Rafael
Nying
Nying

Återgå till Timrimngsteknik - Snickerier Bänkar Bord Golv Hyllor Trapp Fönster Reglar