Sök Sök på hela TimraHus.se

Sleep tight. Break a toe.

Allt som rör snickerier. Snickerier som t.ex. innertak, stolar, bänkar, trappor, sängar, bokhyllor, golv, ryggås-design, paneler, reglar, fönster, pallar, skåp, nattduksbord, linneskåp, skänkar, trappräcken med mera.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Sleep tight. Break a toe.

Inläggav DQ » 2010-01-09 13:03

Tjena.

Tänkte ta mig för att bygga en säng a'la blocktimmer. Och då jag aldrig gjort något i blocktimmer så tänkte jag se om det var någon som hade lite tips eller åsikter för den delen uti detta projekt.

Någon knut som är mer lämplig än andra? Mest det estetiska och tillverkning som jag tänker på.. Jag har tänkt att använda så mycket handverktyg som möjligt, trots att jag är en färsk yngling vill jag lära mig att bruka yxa och bågasåg ordentligt och ett mindre projekt som detta kan ju vara något att börja med.

Vilka problem kan det uppstå med för färskt virke? Blir ju inte nå mycket tyngd direkt som "trycker ned" det hela. Så bör väll kanske torka det ordentligt.

Trädslag? Fura eller gran?

Behandling? Än så länge vet jag inte riktigt vad jag ska behandla det med. Men blir nog att jag bilar stockarna för den där härliga texturen, men slipar mest troligt stockarna med sandpapper en del för att slippa se ut som hon i Potatishandlaren om man råkar dra arslet lite hårt mot kanterna.

Och någon som vet vars man kan köpa blockat timmer kring Övikstrakten så vore det snällt om man kunde få lite info (aja, he lös sig, men man gatt ju fråg).

Har gjort med min skolklass en rundtimmerstomme med loft och det var där min intresse för timring väcktes till något mer än bara allmänt intresse som jag har för alla hantverk. Och nu när man har snart läst ut Från Stock Till Stuga så kan jag inte säga att det släcktes direkt.

Äger tyvärr ingen kamera. Men skall försöka få ta nå bilder på denna skapelse när jag väll kommer igång med den. Kanske någon annan som har nå bra idéer på lite annorlunda timmerskapelser?

//Daniel Q
"Det är som att skita i ravin."
DQ
Nying
Nying

Häftigt Daniel!

Inläggav Stefan » 2010-01-18 19:37

Hej Daniel!

Inget jag gjort själv men jag är KLART impad av resultaten efter vissa projekt. Stockmöbler är rustikt och läckert.

Lämplig knut???

Det är NOG fritt att välja. Amerikanarna gör häftiga möbler. Men dem har oftast borrat, fräst och karvat i sina utan använda sig utav knuttimring.

Bild

Några weblänkar som du själv kan jaga rätt på.
Log Furniture

Sökning google
http://www.google.se/search?hl=sv&sourc ... &oq=log+fu

Bilder google
http://images.google.se/images?hl=sv&so ... a=N&tab=wi

log furniture tools
http://loghomelinks.com/furn/tenon-cutters.htm
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav DQ » 2010-01-18 20:02

Har kikat runt lite på det där. Såg även en del under mina besök hos timringsföretag, sågverk och jox när jag var i Kanada.

Och erkänner att den typ av stockmöbler som man lätt finner på nordamerikanska hemsidor ser ganska coola ut (många är dock väldigt fult gjorda med deras avsvarvade tappar, men det är väll bara anti-amerikanen i mig som talar kanske). Blir nog snarare att planera andra möbler i den stilen, med några förbättringar givetvis.. Säng i blocktimmer passar nog rätt så bra, ingen risk att man nöter sönder den.

Nåja. Är väll i stort sett klar med designen. Dags att börja införskaffa allt helvette och fixa någonstans att vara.

Någon som kan sälja blocktimmer kring Öviksområdet?

Ta och sök upp "antler chair" förresten. Där har du något som är fräckt!
DQ
Nying
Nying

Inläggav DQ » 2010-08-13 00:03

Lite frammåt har det gått på projektet..

Har grävt runt bland morfars verktyg och hittat en del användbart, beställt några yxor och lånat en navare :)

Far nog i helgen/början av nästa vecka och kollar på ett litet parti björk som en kollega åt mig har blockat på sin logosol.

Planen är att bila timmret lätt för att få strukturen på det, sedan då timmra upp sängen och slipa timmret lätt så man inte får så mycket stickor i arslet..

Hur tycker ni jag ska göra reglarna som själva madrassen ska stå på? Laxa in dem? Eller bara skruva fast dem? Ska jag ha dem från huvud till fotända eller sida till sida? Har två enkelsängar som är en sån där träram och fjädertjox på så tänkte bara skruva av benen och ställa ned dem i stommen så att säga.

Någon som har tips på behandling av virket?
DQ
Nying
Nying

Återgå till Timrimngsteknik - Snickerier Bänkar Bord Golv Hyllor Trapp Fönster Reglar