Sök Sök på hela TimraHus.se

Vad skall jag göra av stocken? Golvplankor?

Allt som rör snickerier. Snickerier som t.ex. innertak, stolar, bänkar, trappor, sängar, bokhyllor, golv, ryggås-design, paneler, reglar, fönster, pallar, skåp, nattduksbord, linneskåp, skänkar, trappräcken med mera.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Vad skall jag göra av stocken? Golvplankor?

Inläggav TW » 2011-01-22 20:54

Jag fick tag i en riktigt grov granstock gratis och funderar på vad man skulle kunna göra med den. Den är 50cm i diameter i roten och 39cm i toppen och 6,8 meter lång och rak. Den har växt långsamt inträngd mellan andra granar och är av god kvalitet men litet grovkvistig på en sida som vätte mot en glänta. Den är ju litet för grov för timring men jag funderar på om man skulle såga upp den till 2 tums golvplankor i full bredd och kanta dem kilformigt på gammalt vis.

Fungerar det med såhär breda golvplankor?
TW
Administrator
Administrator

Re: Vad skall jag göra av stocken? Golvplankor?

Inläggav kenth » 2011-01-24 08:41

Vilken härlig stock. Golvplankor är ju en jättebra ide eller om man har ett bygge på G så kan man ha den som åsstock, den står emot allt. Att göra plank har som du säger en risk att något händer när man släpper lös inbundna krafter, är ingen expert på det här men kan tänka mig men om du gör dem så grova samt låter dem torka under tryck så ska det väl funka.

mvh/kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Re: Vad skall jag göra av stocken? Golvplankor?

Inläggav TW » 2011-02-18 16:42

Tack

Då blir den till golvplankor.
TW
Administrator
Administrator

Återgå till Timrimngsteknik - Snickerier Bänkar Bord Golv Hyllor Trapp Fönster Reglar