Sök Sök på hela TimraHus.se

Träskydd/ytbehandling

Allt som rör snickerier. Snickerier som t.ex. innertak, stolar, bänkar, trappor, sängar, bokhyllor, golv, ryggås-design, paneler, reglar, fönster, pallar, skåp, nattduksbord, linneskåp, skänkar, trappräcken med mera.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Träskydd/ytbehandling

Inläggav Stefan » 2007-01-29 22:45

Träskydd/ytbehandling ingår sällan i husleverantörens åtaganden, men de allra flesta kunderna efterlyser råd och anvisningar.

Färgleverantörernas rekommendationer ska givetvis vara grunden för husköparnas val av ytbehandling. Men många färgleverantörer har otillräcklig kunskap om timmerhusens egenskaper, särskilt när dessa består av solitt timmer utan extra väggisolering. För sådana timmerhus är det extra viktigt att använda medel som inte hindrar fuktvandringen i stocken och fuktutbytet mellan stock och omgivande luft.kärning föga effekt på sprickbildningen.
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav Tjalle » 2007-04-21 19:52

Visst är det så Stefan, att färgleverantören,flera av dom som jag varit med om,har ej tillräcklig kunskap om timmerhusets egenskaper,som ej är så bra som man kan förvänta sig som kund, att få bra råd jämt över.

Om man tex, tar den färdigblandade färgen, som ofta har olika tillsatser som ex plastoljor,då plastinblandningen kan vara en stor orsak som jag ser det,och en massa färg flagnar av,och skapa en massa onödigt arbete.

Men som åtagande av enbart byggandet som kanske vi är,så skapa det ändå en viss lidande för kunden som ej är så bra i slutänden.Men en bra fråga är kanske då, vad kan vi "hantverkare"komma fram till för bra lösning här med våran kunskap? Mvh Tjalle 8)
Tjalle
Administrator
Administrator

Ytbehandling

Inläggav Tjalle » 2007-06-15 16:43

Om man har obehandlat timmer på sin stuga,så tar det ganska så många år innan det blir den gråtonade färgen, som som då de äldre timmerhusen fått av vädrets makter,som jag själv vill ha och tycker är den vackraste.

Men om man vill påskynda det hela, med att stryka på järnvitriol,hur fungerar det igentligen,det var en som undrade det med sin stuga,men jag vet ej då jag ej har praktiserat detta,någon som vet på forumet kanske? Är det att rekomenderar, jag är tveksam :roll:
Tjalle
Administrator
Administrator

En del information, svar och prover från webben angående anv

Inläggav Stefan » 2007-06-16 15:10

JÄRNVITRIOL

En del information, svar och prover från webben angående användaandet av Järnvitriol.

Järnvitriol är ett hydrat av järnsulfat (FeSO4 x 7H20). Järnvitriol har en svamp och mögelhämmande verkan. Järnvitriol blandas med vatten och används i koncentrationer runt 5% för
behandling av ohyvlade träfasader. Den är vid påstrykningen en helt färglös vätska (såvida inte en liten andel pigment blandats i för att det skall synas var man redan har strukit).
Efter påstrykning blir ytan silvrigt grågrön, och därefter sker i en kemisk reaktion med underlaget en färgförändring mot mörkare eller silvriga nyanser. Järnvitriol kan också
användas på mineraliska underlag och ger då en ockragul eller roströd kulörton. Järnvitriol kan verka hudirriterande, är skadligt för vattenorganismer men bioackumuleras inte och anses
ha ringa miljöbelastning. Ren järnvitriol är farlig att förtära.

Järnvitriol
Är samma som Järnsulfat. För färgning och konservering av obehandlat trä och som reduktionsmedel.

Patinering av trä

Behandling av träytor med järnvitriol är en kosmetisk behandling som inte är traditionell. Träet kommer att gråna naturligt om det inte behandlas även om det tar ett par år. Beroende på

byggnadens väderläge, klimatzon i Sverige och luftens fuktighet kan en behandling med järnvitriol få varierande kulörresultat som inte alltid är önskade. Järnvitriol skyddar inte heller mot

UV-strålning som bryter ner träets eget bindemedel. Fasadens panel måste vara av en grov dimension, då järnvitriollösningen påskyndar träytans åldrande och erosion. Därför bör man heller

inte använda spikpistol eftersom spikskallarna kan tränga in i materialet.

1 kg järnvitriol
1 påse silverbets
10 l varmt vatten

Ingredienserna löses i vattnet. Järnvitriolen ger en grå-grön nyans och silverbetsen ger lyster. Lösningen, som nästan är färglös, påföres med pensel. En kemisk reaktion med underlaget

ger därefter en färgförändring mot mörkare eller silvriga nyanser. Den slutliga färgen kommer att bero på klimatet, träet och på ytans grovhet.
Järnvitriol ger missfärgning på stenfot och plåttak. Om det regnar på omonterade, liggande brädor som strukits med järnvitriol kan de bli flammiga.

~Jag tycker att du skall använda något annat än järnvitriol på huset. Vitriol passade bättre förr när husens fasader bestod av kärnfuru eller senvuxen furu. Dagens fasadpanel som oftast är

av gran, är för porös att behandla med järnvitriol. Resultatet kan bli att du får en flammig och lite ”ruggad” yta.

Behandling med järnvitriol - PROV
http://www.pedago.fi/dalton/hus/Hus8/jarnvitriol.html
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Falu Rödfärgs Recept

Inläggav Stefan » 2007-06-16 15:12

Falu Rödfärgs pigment Skriv ut Recept för 50 kg (räcker till 150 m2)

Ingredienser:
33 l vatten
2,5 kg vetemjöl
10 kg rödfärgspigment
1 kg järnvitriol
4 kg linolja

Anvisning:
Koka upp 28 liter vatten
Rör ut mjölet i 5 l vatten och vispa ner det
Låt koka under omrörning i 15 minuter
Tillsätt pigmentet och järnvitriolen
Koka under omrörning i 15 minuter
Tillsätt linoljan
Koka i ytterligare 15 minuter under omrörning
Tillsätt ev ca 2 dl såpvatten för bättre emulgering (lösning) av linoljan

När färgen svalnat är den målningsklar.
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Rödfärgen - en riktig järnfärg!

Inläggav Stefan » 2007-06-16 15:13

Rödfärgen - en riktig järnfärg!
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Från början var husen i bergsmansbygderna omålade och blev med tiden gråa. På 1700- talet började husen rödfärgas. Först var det högreståndshus, kyrkor och tingshus som fick den röda

färgen. Kanske var det därför man ansågs lite förnäm om man målade sitt hus med rödfärg. Det stora genombrottet för rödfärgen kom under 1800-talet.

Kattpiss och oxblod
Rödfärgsmålare for runt i bygderna med hemliga recept, några påstods blanda kattpiss, gödselvatten och oxblod i rödfärgen för bästa resultat. Saltlake från silltunnor var en annan vanlig

ingrediens. Husen blev inte bara nymålade, de fick förmodligen en ny lukt också.

Rödfärgningsverk utanför Storvik
I Bro utanför Storvik har det funnits ett rödfärgningsverk, där färgpigment till rödfärg tillverkades. Den mest kända rödfärgstillverkningen var och är den vid Falu koppargruva.

Den malm som inte innehöll tillräckligt med koppar samlades runt gruvan i stora varphögar. När varpen har legat tillräckligt länge i det fria, så vittrar den och bildar rödmull.

Mullen innehåller bl.a. järnockra och kiselsyra. Det är järnet i malmen som omvandlas av syre och vatten och bildar den röda färgen. Enkelt uttryck kan man säga att jorden rostar!

Rödmullen blir färg
För att det ska bli rödfärg måste rödmullen bearbetas i olika moment. Den siktas för att få bort sand och grus. Därefter slammas mullen i vatten. Slammet som sjunker till botten är

rödfärgspigmentet. Nästa steg är att torkning. Sedan bränns pigmentet i ugnar. Den klart röda färgen bildas vid bränningen. Hur röd, rödgul eller rödbrun färgen blir beror bl.a. på

bränningstemperatur och järnhalten i pigmentet.

Rågmjöl som klister
För att pigmentet ska bli en färg att måla med, blandas pigmentet med rågmjöl, vatten och järnvitriol och ofta även linolja. Rågmjölet blir som ett klister som binder färgpigmentet och fäster

det på trävirket. Järnvitriol anses konservera trä. Linoljan gör färgen vattenavstötande.

Jordfärger från skogsbacken
Rödfärg är en jordfärg, andra jordfärger är ockra, umbra och terra. Du kan själv ganska enkelt tillverka egen färg från jord i närmiljön, från skogsbacken eller vid vägkanten. Vilken färg det

blir beror på de mineraler som jorden innehåller. Det kanske inte blir de klaraste och vackraste färger, men färg blir det. Är jorden rik på järn blir den rödaktig vid bränning.

"Italiensk kvalitet"
Gästriklands berggrund kan säkert ge många överraskande färger. I Torsåker finns stråk av rödjord som lämpar sig för jordfärg. Efter Dalälven hittades under 1700-talet jordfärger av "italiensk kvalitet".
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Den betrodda rödfärgen

Inläggav Tjalle » 2007-06-16 19:26

Jag tackar för en hel drös, med bra information som är väldans bra ett ha framöver,och det var kanske som jag trodde om järnvitriolen.

Så det blir säkert rödfärg framöver efter något år, när väggarna börjar och sjaska till sej,tar kanske lite kattpiss och oxblod i från det hemliga receptet.Nej, men det var kul att hör om allt detta om rödfärgen :)
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav Stefan » 2007-06-17 14:30

:D :D :D Lite kattpiss skadar aldrig...Skämt å sido. Själv är jag rätt novis i ämnet men Falu rödfärg innhåller som sagt järnvitriol. Så man kan "kanske" göra som Kajsa Warg. "Man tager det man haver"

Ingredienser:
33 l vatten
2,5 kg vetemjöl
10 kg rödfärgspigment =Utbyttbart med det du haver :wink:
1 kg järnvitriol
4 kg linolja
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Roslagsmahogny

Inläggav TimmerKalle » 2007-09-06 08:09

Ett alternativ till rödfärg och Järnvitriol är Roslagsmahogny.

Blanda 3 delar trätjära med en del balsamterpentin och slutligen 10 delar träolja (alt 5 delar linolja rå).

Jag har strukit bastudörren med denna blandning och det blev jättebra.
Se bild!
http://img513.imageshack.us/img513/1018 ... radng2.jpg

Genom att stryka fler gånger så erhålls en mörkare nyans.
Senast redigerad av TimmerKalle 2007-09-06 08:39, redigerad totalt 1 gång.
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar

Syrabets

Inläggav Tjalle » 2008-01-06 14:55

Här ett exempel på invändig behandling av hus eller stuga med Syrabets som kommer från vårat grannland som går att kolla in om :)

http://www.norsk-trepleie.se/use/hyttabets.htm
Tjalle
Administrator
Administrator

ytbehandling inomhus

Inläggav Jörgen Sjönerg » 2008-02-12 15:32

hej.
Jag arbetar med produkten som nämndes ovan, Norsk Trepleie, så det jag skriver går väl nästan som reklam, men torde ändå vara intressant för er som vill behandla timmret invändigt.

Vi har en produktserie som fokuserar på att behandla trä och timmer inomhus. de produkter som är kanske mest intressant för timmer är Trälut Naturell och Träblek som blandas 50/50 å sprutas på.

När man reser en timmerstomme så hinner timmret ofta gulna och det blir i vissa fall även andra åkommer, fläckar å smuts mm. Genom att utföra vår grundbehandling med Trälut Naturell och Träblek så ljusar man upp timmret till nytt ljus, äkta träutseende igen. dessutom kommer man i de flersta fall även åt diverse åkommor i samma process. Timmret håller sig sedan ljust i ett antal år framöver samt att processen kan upprepas igen.

Ett väldigt enkelt sätt att bevara timmret ljust invändigt för den som så önskar.

Jörgen
Ludvika Träbehandling
Norsk Trepleie
Jörgen Sjönerg
Nying
Nying

Ytbehandling

Inläggav Tjalle » 2008-02-16 23:27

Hej Jörgen,och välkommen till forumet,ursäkta att det dröjde med svar på dit inlägg, som är väl så behövligt för att reda ut begreppen härom.Reklam är en del av dagens verklighet, så vi är väldans tacksamma för information om behandling av timmer och trä.

En väldigt intressant redogörelser för det du håller på med, och jag ser fram imot att du kan ge mer information om detta om du skulle ha tid och lust,så välkommen med dina utlåtande om det, och även andra disskutioner på forumet om du önskar så välkommen hit :D

Mvh Tjalle :)
Tjalle
Administrator
Administrator

Dalbränd trätjära

Inläggav Måns » 2008-04-22 07:49

Ett tips:ni som tänker att ytbehandla med dalbränd trätjära, att göra det före midsommar medan tjäran torkar i vårsolen.Efter midsommar så blir det en fuktigare värme som gör att tjäran inte torkar på samma sätt (klibbig).
Så ställ trätjäran mot en solvägg,så blir den tunnflytande.
Måns
Nying
Nying

Lasyr som ytbehandling på timmerhus?

Inläggav Johan_Björnidet » 2008-05-31 13:23

Hej,
Har följt alla inlägg om målning av timmerfasad med stort intresse. Jag har ett nybyggt timmerhus i 8 tums timmer som jag vill ytbehandla på lämpligt sätt. Jag vill gärna bevara den naturliga träfärgen så länge det går och har tänkt att använda en klar lasyr, men vet inte om det är en bra idé och vilket fabrikat och typ som är bäst. Jag tar tacksamt emot tips. :D
Johan
Johan_Björnidet
Nying
Nying

Lasyr

Inläggav Tjalle » 2008-06-02 17:55

Hej Johan, och välkommen till forumet :)
Tyvär är jag ej så väldigt bra på ytbehandling av timmerväggar,men en lasyr som du har tänkt dej är säkert bra,men vi skulle kanske önska ett svar av en målare kanske :?:

Själv har jag ett timmerhus som är 5-år och obehandlat,och det tycker jag ser väldigt vackert och solblekt ut, där takutsprånget är väldigt rejält tilltaget som då skyddar väggarna mycket bra.Vi får hoppas på bra svar,och tips på ditt inlägg framöver.

Mvh Tjalle :D
Tjalle
Administrator
Administrator

Nästa

Återgå till Timrimngsteknik - Snickerier Bänkar Bord Golv Hyllor Trapp Fönster Reglar