Sök Sök på hela TimraHus.se

Etage...

Dragfria timmerknutar, långdrag och gåt. Mossa eller lin. Grunden, fönster och tak. Hur gör konstruerar man egentligen de olika delarna? Hur skräder man och hugger knutar, långdrag, golvplank med en yxa? Här diskuteras tekniken bakom timring.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Etage...

Inläggav millan » 2007-05-17 13:33

Hej !
Sitter och ritar på ett rundtimmerhus som vi vill ska följa tomtens nivåskillnader. Det innebär att vi vill ha tre olika etager. Hur fungerar det med krymp etc.när du bygger i etage, tre plattor och höjdskillnad 50cm mellan varje och 2st 50cm höga trappor på insidan.
Hoppas jag inte förklarat helt oförståligt... :)

[/url]
millan
Nying
Nying

Inläggav TW » 2007-05-18 08:49

Efter vad jag har sett så fungerar det inte alls. Väggen hänger upp sig på den högre delen av grunden och det blir en stor springa under forsta fullånga stocken. Jag skulle bygga grunden jämnhög för att undvika hela problemet.

Kanske någon med mera erfarenhet har någon lösning.
Jag är ingen expert.
TW
Administrator
Administrator

Räkna med en sjunkmån på ca: 3%

Inläggav Stefan » 2007-05-18 12:59

...jag är ingen eXpert heller men tror nog på din teori.
Risken blir som sagt att det hänger sig. :oops: :cry:

Bild
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav millan » 2007-05-20 16:26

Hej!
Tack för svaren! Fin bild-tackar! Vilket program är dom timmerstockarna ritade i? Jag bifogar en bild på bottenplattan för kommentarer och ideér om någon har lust. :D
Tack på förhand!
Bild[/url]
millan
Nying
Nying

Inläggav millan » 2007-05-25 09:57

Det blir att vi får gjuta en hel platta och bygga upp på insidan?
Vad tror ni "proffs" på det :D
millan
Nying
Nying

Inläggav TW » 2007-05-25 15:08

Sådana såkallade blindsocklar var vanliga på 70-talet. Man lät träväggen (resvirke med bergullsfyllning) gå ner under marknivå. På utsidan var en tunn fristående betongsockel(blindsockel). Mellan blindsockeln och träväggen hade man en luftspalt. De som sysslar med renoveringar säger att de flesta husen med blindsocklar är svårt fuktskadade i dag. Det är en allmänt omtalad och känd sak bland byggare så antagligen stämmer det. Mitt råd är alltså: Undvik blindsocklar.

Det är ju också en regel att sockeln skall om möjligt vara minst 25-30 cm hög ovanför markytan vid lägsta punkten.

Jag kan förståss ha fel.
Förhoppningsvis vet någon annan mera.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav Tjalle » 2007-05-27 20:54

:D En bottenplatta av betong,då som gjutes på insidan av kantblock av leka,det är ganska så vanlig metod att bygga villor på här nere i södra Sverige.

Där har kantblocket som endast sättes på en enkel sträng av cement,då med ameringsjärn i,ovanpå en godkänd mackadammbädd, möjlighet att röra sig i höjdled som är nödvändigt med en timmervägg.

Om det är godkänt över hela riket vet jag ej,men det var en möjlig lösning jag tänkte på,det finns säkert mer,vi kollar på detta.

Mvh Tjalle 8)
Tjalle
Administrator
Administrator

Återgå till Timringsteknik - Timmerknutar Långdrag Inpassning Lindrev Dubbelhaksknutar Gåt m.m.