Sök Sök på hela TimraHus.se

Fråga om reparationsvirke

Dragfria timmerknutar, långdrag och gåt. Mossa eller lin. Grunden, fönster och tak. Hur gör konstruerar man egentligen de olika delarna? Hur skräder man och hugger knutar, långdrag, golvplank med en yxa? Här diskuteras tekniken bakom timring.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Fråga om reparationsvirke

Inläggav TW » 2007-06-04 16:17

Vi planerar att byta fyra stockar nertill på en vägg på en smedja. Vi planerar att använda nya granstockar och såga dem på två sidor. Den gamla timran verkar vara gran.

Hur mycket för tjocka bör man såga stockarna för att tjockleken skall räcka till efter att man bilat ytan?
Hur länge måste stockarna torka? 1 eller 2 år eller hur länge?

Bilningen blir bara för syns skull och för att ta bort vridning och krökning som kommit då stockarna torkar. Väggtjockleken är bara 4 1/2 tum.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav Tjalle » 2007-06-04 17:07

Hej TW! För min del skulle jag tro att det räcker med ett halvtum på vad sida om färdig vägg att bila bort,för det är ganska så jobbigt då det har torkat i ytan.

Och jag tror stockarna torka på ett par månader om dom sitter i väggen,och det är ej säkert dom vrider sig så mycket heller då du har hela väggens tyngd uppeifrån.

Hoppas jag förstod dej rätt.Mvh Tjalle :D
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav TW » 2007-06-04 20:16

Jag menmade hur länge stockarna måste torka innan man kan timra in dem. Om man timrar in 4 råa stockar i en vägg så krymper de ju och huset sjunker ojämt.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav Tjalle » 2007-06-11 21:28

:) Vill du timra med någolunda torrt blockat timmer, tar det kanske endast ett par månader vid denna årstiden,men det blir ganska vridet nu.

Jag menar att jag timra med färskt virke vid mindre jobb liknande detta,då det ej vrider sej i väggen när man väl fixerat timmerstockarna.

Har ofta flera liknande jobb samtidigt,och ej har tid att vänta på någon torktid av timmret.Det gäller bara att beräkna nedsjunkningsmånen,det brukar bli bra för det mesta, då det ej är någon altartavla.

Alla sätt är bra utom de dåliga bruka jag säga,då alla jobbar på olika vis.
Mvh Tjalle 8)
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav TW » 2007-06-13 09:22

Tack Tjalle

Jag hade aldrig tänkt på att man kan reparera med färskt virke och lägga på höjd för att kompensera för krympning. Iden verkar bra. Jag skall lägga den på minnet till något annat projekt i framtiden.

Om vi strölägger stapeln bra och tynger ner den med stenar borde vi klara av vridningen, hoppas jag.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav Tjalle » 2007-06-13 21:18

Det blir säkert bra att tynga ner med stenar,då det torkar bättre och framför allt på alla 4 sidor samtidigt när man strölägger.Hör av dej senare hur det lyckas med detta,det kan vara kul att höra :)
Tjalle
Administrator
Administrator

Återgå till Timringsteknik - Timmerknutar Långdrag Inpassning Lindrev Dubbelhaksknutar Gåt m.m.