Sök Sök på hela TimraHus.se

Inpassning knut o långdrag

Dragfria timmerknutar, långdrag och gåt. Mossa eller lin. Grunden, fönster och tak. Hur gör konstruerar man egentligen de olika delarna? Hur skräder man och hugger knutar, långdrag, golvplank med en yxa? Här diskuteras tekniken bakom timring.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Inpassning knut o långdrag

Inläggav MH » 2007-06-20 09:50

Det känns lite väl komplicerat när jag försöker passa in knut och långdrag. Kör med rännknut och har köpt en "timmerhuspassare" med lobeller för att få det rakt och fint. Men det är nästan omöjligt att ställa in den på små avstånd <5cm.

Hur många ggr "drar" ni och passar in innan ni är nöjda? Är det bara en gång, eller gör ni som jag flera ggr? Drar ni även knutarna, eller passar ni en dem på fri hand?

Två dagar och jag har precis börjat hugga upp långdraget... :cry:
MH
Nying
Nying

Inläggav Tjalle » 2007-06-24 21:32

Jag känner igen mej bitvis på det du säger, om inpassningen som kan vara tidsödande med vissa stockar,det drabbar säkert oss alla.

När jag märker ut ritsen till långdraget då brukar jag ofta fuska,då märker jag ut ritsen med en snörslå med färg,som är väldigt smidigt och framför allt syns väl på trä.

Sen brukar jag mäta uppeifrån långdraget på överstocken, till understocken som jag även den slå av med snörslån,som då blir lika rak.

Sedan knutarna passar jag in på fri hand,som kan handlar om flera ggr,tills det stämmer med långdragets hela liggyta,och det kan ta lite tid om man vill vara noga.Så gör jag,hoppas det blir till hjälp för dej. :)
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav TW » 2007-06-25 19:23

MH
Problemet låter bekant. Jag fick inte heller till det innan jag såg en timmerman arbeta. Då blev systemet självklart.

Jag har mycket mindre erfarenhet än Tjalle men så har har jag gjort:

Jag ställer upp stocken på knuthakarna i de färdiga stockarna och hackar fast den med klasarna (hållhakarna) så den ligger absolut stilla. Om den kommer högt sågar jag början till knuthakarna så att överstocken och understocken nästan ligger med rundsidorna mot varandra. Sedan märker jag ut både drag (långdrag) och knutar med dragjärnet (passare) och är noga med att hålla dragjärnet med spetsarna lodrätt ovanför varandra hela tiden. Sedan lyfter jag bort överstocken och märker ut de dolda sidorna av knuten, jag har ju gjort märken där jag kommit åt. Det är bara att dra raka linjer mellan märkena. Om det är korsknut så flyttar jag upp märkena 1/2 cm för att det inte skall börja ligga på i knuten. Jag fyller också i ristan efter dragjärnet med blyerts. Sedan sågar jag ut drag ock knut med motorsåg och putsar efter till strecket med yxa och huggjärn.

Jag är ingen expert för jag har bara gjort reparationer. Jag svarar bara för att visa att det finns flera sätt. Jag har bara arbetat med rakskårig knut ock låsknut så jag vet ingenting om halsningar och hur de skall passas in.
TW
Administrator
Administrator

huggning av långdrag

Inläggav Tjalle » 2007-11-26 20:26

Här ett annat exempel på hur man hugger långdrag i stockens undersida.
Klicka på- dragmått och drar- eller -tätt- för bilder på detta exempel :)

http://web.njv.slu.se/buh/pages/langdrag.htm
Tjalle
Administrator
Administrator

Sågat

Inläggav Tjalle » 2008-11-27 20:01

Här ett exempel om det jag skrev tidigare, om att göra innpassningen efter snörslå och sedan sågningen med motorsåg både långdraget,och även understockens överdel :?

Detta gör jag för det mesta om jag bygger ute i skogen och ej har tillgång till ström.Det handlar ej om så väldigt stor tid mot något annat, om man får ett bra resultat det är viktigast,till en jaktstuga i skogen duger det som jag vill visa här :roll:

Bild
Tjalle
Administrator
Administrator

Långdrag

Inläggav Tjalle » 2008-11-29 19:13

Har ett exempel på utsågning av långdraget med motorsåg, på ett av mina timmerbyggen som då var uppspänd med tvingar på låga bockar :?
Kanske inte syns så väl på denna bild, men jag vill visa ett sätt som går alldeles utmärkt om man träna på detta.Märk att det är en vanlig kedja, som man även använder till vanligt skogsarbeten :D Hälsn/Tjalle

Bild
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav Henke » 2008-12-01 08:26

Hejsan

Jag ska kika lite få se om jag har fler bilder där du ser hur man tar ur långdraget med vanlig motorsåg :wink:
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Såga ur långdrag

Inläggav Henke » 2008-12-01 08:41

Hej igen :shock:

Hittade bilder :lol:

BildBild

BildBild

BildBild

BildBild
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Re: Sågat

Inläggav kenth » 2008-12-01 16:44

Hej
Nu undrar jag hur det funkar med att göra långdraget med snörslå, då blir ju det ett rakt streck och då blir ju långdraget på stocken inte anpassad efter understocken. Då måste förklara mer för mig för jag fattar inte hur du gör?

mvh/kenth

Tjalle skrev:Här ett exempel om det jag skrev tidigare, om att göra innpassningen efter snörslå och sedan sågningen med motorsåg både långdraget,och även understockens överdel :?
Bild
kenth
Ivrig
Ivrig

långdrag

Inläggav Henke » 2008-12-02 17:30

Hej

Om jag får säga vad jag tror, så för att man ska kunna använda ett snörslå så krävs det att stockar ligger med ett lika avstånd vid bägge knutarna.
Samt att stockarna måste vara väl förbearbetade så att dom har en fin rundning och inga som helst bulor.

Det jag kan rekommendera att göra är att du tar din tumstock och tejpar fast en timmerpenna på tumstocken, och sen ritar du långdraget. (var noga att hålla pennan i våg, gör du det och hugger efter ritsen så kommer långdraget bli tätt)
/Henke

Bild
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Snörslå

Inläggav Tjalle » 2008-12-02 23:05

Hej!

En mycket bra förklaring som du gjorde Henke,inte mycke att tillägga om detta med snörslån.Det är i stort sett lika med dragmåttet, för att märka ut till sågningen eller huggningen,linjen blir rakare och syns tydligare :)

Jag gör oftast både långdraget på överstocken, och överdelen på understocken identiska,och färdiga på backen, där man kan stå och jobba mycket stadigare, innan jag lyfter upp stocken .

På plats kan jag sedan finputtsa sömmen med sågsvärdet,tills jag ser att timmerstockarna sluter tätt motvarandra.Har en någolunda bild som visa
blockat timmer på tre sidor,där man kan se lite av ritsen om man kolla noga.Även gåtspåret på bilden har jag sågat med motorsågen.Med rundtimmer gör jag liknande,men lite mer tyngre och arbetsamt :oops: Hälsn/Tjalle
Bild
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav kenth » 2008-12-03 10:46

Då förstår jag hur du jobbar. Jag kör med bandkniven och elhyveln på understocken tills jag har fått den så bra som jag tycker den ska vara. Därefter jobbar jag in knuten för överstocken och sedan drar jag med mitt timmerdrag ([img]http://www.gransfors.com/images/products/timezirk.gif[/img]) mellan understocken och överstocken, köpte en från Gränsfors för några år sedan, fyller i ritsen med blyertspenna. Sedan tar jag motorsågen och sågar upp långdraget och finjusterar med yxan efteråt. Tar upp stocken dit den skall ligga och finjusterar in knuten.

Blev inga bilder just nu för uppladdningen fungerade inte, ImageShack svarade men ingen bild eller länk dök upp, den frågade om jag skulle prenumerera??????

kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Inläggav Henke » 2008-12-03 20:44

Hej Tjalle
Har en snabb fråga till dig, när du tar upp gåtspåret med motorsågen har du då förborrat för gåtspåret?
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Motorsågen

Inläggav Tjalle » 2008-12-04 19:26

Hej igen Henke!

Lite sent svar kanske :? men jag brukar såga ut gåtspåret stock, för stock, med motorsågen,nere på bockarna där jag har lagom arbetshöjd, när jag har mätt ut stocken längd till fönsterhålet,och knuthaket är färdigt.

Då kan jag såga med hela svärdet på såget, som ger en bättre balans i sågningen,och en ganska så bra möjlighet att putsa hela gåtspåret från kant till kant då jag tidigare märkt ut spårets läge,så borrat har jag inte,bara sågat. Hälsn/Tjalle :D

Så här kan sågresultatet se ut, uppstagat med läkten i spåret :D
Bild
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav Henke » 2008-12-04 22:01

Det var nog ett smart sätt att göra det på.
För min del så går det inte, då jag inte vet måttet på dörren än :cry:

Men vet man bara vart fönster och dörrar ska vara så verkar ditt sätt att göra upptagen för gåten super :wink:
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Nästa

Återgå till Timringsteknik - Timmerknutar Långdrag Inpassning Lindrev Dubbelhaksknutar Gåt m.m.