Sök Sök på hela TimraHus.se

Inpassning knut o långdrag

Dragfria timmerknutar, långdrag och gåt. Mossa eller lin. Grunden, fönster och tak. Hur gör konstruerar man egentligen de olika delarna? Hur skräder man och hugger knutar, långdrag, golvplank med en yxa? Här diskuteras tekniken bakom timring.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

I väggen

Inläggav Tjalle » 2008-12-05 18:21

Det är många sätt som är bra,men praktisera dom alla är lita svårare :? då vi jobbar lite olika i vårat avlånga land,men väldigt trevligt att resonera om.

Hittade en bild som jag är lite tveksam om att göra :shock:
då jag tror att det är "kämpigt"att hugga bort gåten med ett stämgjärn
som man förmodligen får göra,men allt går om man vill :) Hälsn/Tjalle

http://www.olandskahus.se/gatar.htm
Tjalle
Administrator
Administrator

Re: I väggen

Inläggav kenth » 2008-12-05 18:48

Hej
Håller med dig om att det ser omständigt ut, han kunde lika järna ta motorsågen för att ta bort det som sitter i gåtspåret.

kenth

Tjalle skrev:Det är många sätt som är bra,men praktisera dom alla är lita svårare :? då vi jobbar lite olika i vårat avlånga land,men väldigt trevligt att resonera om.

Hittade en bild som jag är lite tveksam om att göra :shock:
då jag tror att det är "kämpigt"att hugga bort gåten med ett stämgjärn
som man förmodligen får göra,men allt går om man vill :) Hälsn/Tjalle

http://www.olandskahus.se/gatar.htm
kenth
Ivrig
Ivrig

Inläggav Henke » 2008-12-07 23:53

Ja det verkar himla jobbigt med stämjärnet, samt att det finns väl roligare saker än att tillbringa så lång tid för att ta upp ett gåtspår :wink:
/Henrik
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Inläggav TimmerKalle » 2008-12-09 15:33

Hur sågar jag gåten?

Jag förborrar 10-12 cm in från dörr/fönsteröppningen med navaren (35 mm).
Sedan sågar jag med motorsågen in till hålet med aningen vidare öppning ut mot öppningen (c:a 40-45 mm).
Det blir ett lagom gåtspår som temporärt kan låsas med dymlingsämnena som är c:a 40 mm i fyrkant innan jag täljt dem.
När sedan överliggaren skall på plats så sågar jag till gåten ur en kluven stock som ett T där foten får blir aningen konisk, dvs smalare längre in i gåtspåret.
Takdelen av T:et gör jag 5 cm kortare än fotdelen i bägge ändar så att den kan passa in i en urborrning i tröskelstocken respektiv överliggaren.
Därigenom låses gåten effektivt på plats i sidled.
( Jag tror jag tidigare lagt ut en bild där man i fönstret kan urskilja hur gåten se ut. Om den finns kvar på forumet vet jag ej.)
Men frågan gällde ju nu borrning eller ej.

Med vänlig Hälsning

åldermannen
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar

Inläggav TimmerKalle » 2008-12-09 16:15

Bilden på gåt och gåtspår runt fönster finns kvar under tråden "Bilder på timmerhus och timmerbyggen" sept 2007.
Där kan man i förstoring se hur gåten är formad.
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar

Sågning gåt

Inläggav Tjalle » 2008-12-14 14:56

Hittade här bilden på gåtspåret, som sågades med motorsågen som skrevs om här ovan.Själv har jag ej sågat på detta vis med en skruv som djupmått,men det funkar säkert för den som så önskar :? Hälsn/Tjalle

http://www.sakerskog.se/images/Timring% ... 2%20cm.jpg
Tjalle
Administrator
Administrator

Re: Inpassning knut o långdrag

Inläggav Markus Holst » 2011-02-18 17:21

Jag märker ut långdraget med ett 25mm stämjärn, som jag håller vågrätt och vinkelrätt mot stocken. Å så drar man. Då blir det en skår i över- och understock. Den förra sågar jag så efter.

Detta lärde jag mig i boken jag har läst. De flesta lågdrag har blivit riktigt bra. Det är bara 2-3 stycken jag gjort om, nu när jag hunnt till stock 25 på min tvårummare.
Det är bara döda fiskar som följer strömmen
Markus Holst
Kämpar
Kämpar

Föregående

Återgå till Timringsteknik - Timmerknutar Långdrag Inpassning Lindrev Dubbelhaksknutar Gåt m.m.