Sök Sök på hela TimraHus.se

Husmossa (Sphagnum), tätning av långdrag - svår att hitta?

Dragfria timmerknutar, långdrag och gåt. Mossa eller lin. Grunden, fönster och tak. Hur gör konstruerar man egentligen de olika delarna? Hur skräder man och hugger knutar, långdrag, golvplank med en yxa? Här diskuteras tekniken bakom timring.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Husmossa (Sphagnum), tätning av långdrag - svår att hitta?

Inläggav Pelle » 2006-05-17 10:33

Problem att hitta husmossa (sphagnum) till långdraget? Leta i skuggan, under och bakom, granar och tall. På norrsidan där snön smälter sist om våren.

Tips: Färsk mossa är lättast att hantera då torkad mossa blir spröd. Förvara gärna din färska mossa i ihopknutna täta påsar.

Bildexempel på husmossa:
(Används med fördel för tätning av långdrag)
Bild
Användarvisningsbild
Pelle
Administrator
Administrator

torkad mossa

Inläggav Tomas » 2006-10-21 20:19

Som jag minns det gör det inget om mossan torkar... man blöter ju upp den när det är dax för användning.
Tomas
Nying
Nying

Re: torkad mossa

Inläggav Pelle » 2006-11-10 19:31

Tomas skrev:Som jag minns det gör det inget om mossan torkar... man blöter ju upp den när det är dax för användning.

Helt sant :)
Användarvisningsbild
Pelle
Administrator
Administrator

Husmossans egenskaper

Inläggav Tjalle » 2007-07-03 17:41

Husmossan är det drevningsmaterial, som man använt mest till timmerhus,då med flera hundra år tillbaka i tiden.
Det märker man om man har jobbat med äldre väggar, då det ligger väldigt väl tillpackat i långdraget,med sina många speciella egenskaper.

Så det håller jag helt klart med om, att den används med fördel,om man har den fördelen att hitta den mängd man behöver,som oftast går med lite letajobb :)
Tjalle
Administrator
Administrator

Husmossa

Inläggav Tjalle » 2008-12-13 12:58

En väldigt trevlig och bra bild, på hur det kan se ut med mossan synlig,som jag tycker skall vara kvar så,då får man den där goa känslan av vad man har åstadkommit som en gång varit.Vad härligt :D Hälsn/Tjalle

http://bp2.blogger.com/_lCNq8ysbneE/SJH ... timmer.JPG
Tjalle
Administrator
Administrator

Re: Husmossa (Sphagnum), tätning av långdrag - svår att hitt

Inläggav roer » 2008-12-13 13:34

Pelle skrev:Problem att hitta husmossa (sphagnum) till långdraget? Leta i skuggan, under och bakom, granar och tall. På norrsidan där snön smälter sist om våren.

Tips: Färsk mossa är lättast att hantera då torkad mossa blir spröd. Förvara gärna din färska mossa i ihopknutna täta påsar.

Bildexempel på husmossa:
(Används med fördel för tätning av långdrag)
Bild

Här i Småland finns hur mycket mossa som helst. På 30 min har jag till ett mindre hus.
roer
Ivrig
Ivrig

Återgå till Timringsteknik - Timmerknutar Långdrag Inpassning Lindrev Dubbelhaksknutar Gåt m.m.