Sök Sök på hela TimraHus.se

Byte av nedersta stocken (synligt)

Dragfria timmerknutar, långdrag och gåt. Mossa eller lin. Grunden, fönster och tak. Hur gör konstruerar man egentligen de olika delarna? Hur skräder man och hugger knutar, långdrag, golvplank med en yxa? Här diskuteras tekniken bakom timring.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Byte av nedersta stocken (synligt)

Inläggav TW » 2007-08-15 18:58

Jag håller på att byta några stockar nertill på en gammal stuga. Det är frågan om 5 tums timmer och låsknut. Jag passar stockarna genom att tälja en större vankant på stocken ovanför varefter jag märker knut och allt som vanligt med dragjärnet. Sedan täljer jag ur draget uppåt. Hittills har passandet fungerat bra, men det blir en väldigt obekväm arbetsställning då jag hugger ur draget med yxa. Det går inte att såga med motorsåg i den ställningen.

Finns det någon snabbare passningsmetod som ändå get ett gott resultat?

Hur skall jag få dit dymlingar då grunden är i vägen för dymlingsborren då jag skall borra uppåt?
TW
Administrator
Administrator

Ev elsåg med svärd

Inläggav Tjalle » 2007-08-15 22:08

Jag känner igen det du jobbar med, som kan vara väldigt tålamodsprövande och jobbigt.

Har du tillgång till ström där du är, så det enda jag skulle föreslå är att pröva ett elsåg med svärd som är ganska så små i storleken,som har "räddat " mej några gånger,annars kan det vara ganska jobbigt.

Det med dymlingarna är svårt, om du inte vill fuska som som jag gör "ibland" med att lösa det med en spärrnyckel och långa franska skruv.

Hoppas du lyckas med jobbet på ett bra sätt :)
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav TW » 2007-08-19 17:48

Tack Tjalle

Jag har tillgång till elektricitet, men nu just finns det ingen elsåg i budgeten.

Har någon provat de där klingorna som finns för vinkelslipmaskin?
Jag har en 2000W Metabo.
TW
Administrator
Administrator

Byte av syllstock

Inläggav Tjalle » 2008-12-14 15:11

Det är naturligtvis en reparation som dyker upp då och då,och som vi ej har diskuterat här så mycket på forumet,så det vore givetvis bra,kul och lärorikt att göra det :) Hittade lite om detta med byte med syllstockar och vägg med lite därom här nedan.(Klicka på bild för större) :D Hälsn/Tjalle

http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard ... in_idnr=17
Tjalle
Administrator
Administrator

Byte av två stockar

Inläggav Tjalle » 2008-12-26 18:30

Här ett annat exempel på hur det kan se ut, när man byter de två nedersta
timmerstockarna (under en besiktning) :? ,men här är det väldigt gott om plats under för att jobba.
Men givetvis får man göra ett bättre stöd med en stenplint,under väggen :oops: Hälsn/Tjalle

Bild
Tjalle
Administrator
Administrator

Återgå till Timringsteknik - Timmerknutar Långdrag Inpassning Lindrev Dubbelhaksknutar Gåt m.m.