Sök Sök på hela TimraHus.se

Margsprengning

Dragfria timmerknutar, långdrag och gåt. Mossa eller lin. Grunden, fönster och tak. Hur gör konstruerar man egentligen de olika delarna? Hur skräder man och hugger knutar, långdrag, golvplank med en yxa? Här diskuteras tekniken bakom timring.


Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Margsprengning

Inläggav Laftemann » 2008-01-13 00:32

Hei igjen!
Når man tørker sideskåret tømmer får man ofte en stor sprekk midt i den flate delen av stokken. Enkelte ganger synes jeg den kan være litt skjemmende( se bilde). Så har jeg hørt at noen margsprenger ( det heter kanskje noe annet på svensk) tømmerstokken for å få kontroll over sprekken, og at denne kommer kontrolert inne i veggen. Jeg har hørt at man skjærer et spor i overkant av stokken og setter inn kiler for å få dette til.
Det jeg er redd for er at stokken vil bli klyvd i to når tyngden av øvrige stokker og tak kommer på, og landraget er laget på undersiden. Og så lurer jeg på om det faktisk fungerer?

URL=http://img175.imageshack.us/my.php?image=laftevegg1lyscc4.jpg]Bild[/URL]
Mvh
Laftemann
Laftemann
Nying
Nying
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2008-01-10 22:55
Ort: Askim


Spårsågning

Inläggav Tjalle » 2008-01-13 13:34

Hej! Jo det är samma som vi kalla märgspräckning,och det blir som du säger oftast på den flata delen av stocken, som kan avhjälpas med kilar på motsvarande sida av stocken som man har "spårsågat" med hjälp av motorsåg tex,men med en väldig försiktighet!

Och det fungerar kanske inte fullt ut, men det hjälper till en stor del ,om man ej är väldigt noga, i annat fall går det att bila av på sidan av stocken som kan vara den sista utvägen(finns en tråd om spårsågning mot sprickbildning där vi har ämnet uppe)återkom gärna i ämnet :)

Mvh Tjalle :D
Tjalle
Administrator
Administrator
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2006-12-16 20:12
Ort: Ljungby

Inläggav Laftemann » 2008-01-13 20:35

Hei Tjalle, og takk for svar :D


Når det gjelder margsprengning så tenkte jeg på teknikken for å unngå margsprekken ( rettere sagt få sprekken inne i veggen), mens jeg tror teknikken du nevner er når man allerede har fått sprekk ( eller misforstod jeg?).

Det jeg har hørt er at man skjærer et spor i overkant( av stokken) der man setter inn kiler før man legger stokken til tørk. Man skjærer bare mellom knutene med litt margin til knuten. Da skal man, etter sigende, få lite eller ingen sprekk i sidene på stokken.
Jeg er bare redd for at stokken kan bli klyvd i to når tyngden av vegger og tak kommer på.
Skal bygge et lite hus nå( 66 kvm), med 25 cm tømmerbredde( så det blir tungt), og kunne tenke meg å prøve dette, men vet ikke helt om jeg tør. Har hørt teknikken nevnt, men ikke sett det i praksis.

Mvh
Laftemann :D
Laftemann
Nying
Nying
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2008-01-10 22:55
Ort: Askim

Märgspräckning

Inläggav TimmerKalle » 2008-01-15 10:50

Laftemann

Som Stefan nämnde så är märgspräckning vanligast för för åsstockar som skall vara runda osågade och helst utan stora synliga sprickor.
Jag har tillämpat tekniken för just åsar och det har fungerat perfekt.
Ursågningen som skall ske in till märgen (kärnveden) blir då 5-8 cm djup.
Spåret skall ej gå ut längre än till knuten/väggurtaget.
Kilarna med 0,5 till 0,8 m mellanrum skall spänna ut stocken och därmed styra sprickbildningen under torkningen till det ursågade spåret. Sprickbildningen styrs till den del av stocken där märgen (kärnan) börjar torka först.
Det skall göras direkt på den råa stocken (den blivande översidan) dvs på en ås på den sidan som är aningen böjd (konvex).

Det bör kunna fungera även för väggstockar om man märgspräcker och kilar de råa stockarna som sedan får torka 1-2 år innan man sågar upp dem till timmerblock.

Risken för att stocken skall spricka bör vara liten enär märgsprickan läggs på överkant av stocken och långdraget på överliggande stock snarast trycker ihop eller nyper om märgsprickan (samt döljer den).
Om däremot märgsprickan skulle läggas under stocken så skulle risken vara större. Där kan ett felaktigt utsågat och för djupt långdrag innebära en högre risk enligt min mening.
Märgspräckning innebär mer arbete och förberedelsetid då alla stockar måste hinna torka innan timringen kan starta. Timret kan också bli mer tungarbetat (hårdsågat och jobbigare att bila) när det torkat.
Å andra sidan blir nersjunkningen av stommen väsentligt mindre när man timrar med torkade stockar (som också är lite lättare att lyfta).
Jag tror att du med tillförsikt kan prova att märgspräcka dina väggstockar om du tycker att större sprickor inte skall finnas i dina väggstockar.

Notera dock att väggsprickor aldrig går in längre än en bit in i kärnan och aldrig blir genomgående Det innebär att de ej försämrar väggens egenskaper eller täthet. Där är ett väl utfört långdrag och god anslutning mellan över och understock viktigare.

Lycka till
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-09-03 12:54
Ort: Västerås

Inläggav Laftemann » 2008-01-15 19:44

Takk for den detaljerte beskrivelsen, TimmerKalle!

Dette skal jeg prøve, men da blir det ikke denne gang. Er i skogen og hugger tømmer nå, og skal lafte huset på sensommeren i år, så da blir det for kort tørketid.

Mvh
Laftemann
Laftemann
Nying
Nying
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2008-01-10 22:55
Ort: Askim




Återgå till Timringsteknik - Timmerknutar Långdrag Inpassning Lindrev Dubbelhaksknutar Gåt m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron