Sök Sök på hela TimraHus.se

Tjocklek på timmer?

Dragfria timmerknutar, långdrag och gåt. Mossa eller lin. Grunden, fönster och tak. Hur gör konstruerar man egentligen de olika delarna? Hur skräder man och hugger knutar, långdrag, golvplank med en yxa? Här diskuteras tekniken bakom timring.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Tjocklek på timmer?

Inläggav fallhofne » 2009-01-27 14:39

Hej.
jag undrar lite hur tjock en timmervägg bör vara utan in o utvändig isolering?
Har hört 20 cm? stämmer detta eller har ni andra erfarenheter.

Ha det gött!
smide, trä, historia
fallhofne
Kämpar
Kämpar

Inläggav kenth » 2009-01-27 16:13

Det är inte så enkelt att svar på det. Om du går på de bestämmelser som gäller idag för nybyggnad så är faran att det inte går att ha en ren timmervägg både ute och inne. Myndigheterna ställer mycket stora krav på energiåtgång. Jag sitter själv i en sådan situation att jag eventuellt inte får bygga mitt hus med 20 cm timmerväggar utan att isolera endera utsidan eller insidan. Kravet är att huset inte får dra mer än 110 kwh/kvm/år vilket är ett hårt krav. Nu håller en kille som är ansluten till Svenska timmeru´husföreningen på att räkna åt mig. Jag kommer att återkomma om det när jag får uträkning så får jag se vad den säger.

kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Inläggav TW » 2009-01-27 16:17

Förr timrade man av 5 eller 6 tums bilat timmer men för att klara nutidens u-värdeskrav utan tilläggsisolering blir det väl 8 tums virke minst.
U-värdet räknas efter något annorlunda normer i Sverige så jag kan inte räkna ut det åt dig. Tyvärr.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav kenth » 2009-01-27 18:35

200 mm timmervägg har ett U-värde på 0,59 W/kvmK, det sista K vet jag faktiskt inte vad det står för förkortning.
Tak: 550 mm cellulosaisolering 0,09 W/kvmK
Golv: Plintgrumd 400 mm cellulosaisolering 0,13 W/kvmK
200 mm timmer med 120 mm isolering 0,23 W/kvmK (kök, badrum och liknande ställen)
Fönster: 1,2 W/kvmK
Dörrar 1,0 W/kvmK
Räkna med att man måste ha ackulmulatortank med någon form av panna och sedan ska det nog också vara mekanisk från- och tilluft med värmeväxlare. Som grädde på moset kan det behövas både till tappvatten och uppvärmning.

Ska bli kul å se när han räknat färdigt så man får lite mer fakta att räkna på.

Man måste uppnå 110 kWh/kvm och år rent teoretiskt, man skall kunna visa dett för att få bygglov. Sedan skall man praktiskt visa detta senast ett år efter att man tagit huset i bruk att de teoretiska beräkningarna var riktiga, om inte får man förmodligen ett åliggande att vidta åtgärder annars utgår väl någon form av vite.

kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Inläggav TW » 2009-01-28 08:06

Enheten torde vara "watt per kvadratmeter kelvin". Alltså antalet watt energi som försvinner ut genom en kvadratmeter vägg då temperaturskillnaden mellan insida och utsida är en grad kelvin. En grad kelvin motsvarar en grad Celsius men kelvinskalan börjar från absoluta nollpunkten i stället för från vattnets fryspunkt.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav fallhofne » 2009-01-29 15:25

hmm det låter väldigt krångligt att räkna på....jag ska nog gå upp lite mer i dimensionerna tror jag så ligger man väl lättare innom gränserna.
!0" o uppåt :D

För övrigt så är det väll ändå så att det mästa av värmen går ut genom tak?
smide, trä, historia
fallhofne
Kämpar
Kämpar

Återgå till Timringsteknik - Timmerknutar Långdrag Inpassning Lindrev Dubbelhaksknutar Gåt m.m.