Sök Sök på hela TimraHus.se

Fråga om timmerknut

Dragfria timmerknutar, långdrag och gåt. Mossa eller lin. Grunden, fönster och tak. Hur gör konstruerar man egentligen de olika delarna? Hur skräder man och hugger knutar, långdrag, golvplank med en yxa? Här diskuteras tekniken bakom timring.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Fråga om timmerknut

Inläggav Yngve Ström » 2009-05-14 04:27

Timmerknut
Min avsikt är att bygga en mycket liten timmerbyggnad – mest som en utmaning. Då dyker det upp många frågor, bl.a. knutens utformning. Jag avser att för enkelhetens skull göra en knut enligt bif. bild – hoppas bilden kan infogas. Den finns inte beskriven någonstans vad jag kan finna, men vill minnas jag sett den vid något tillfälle. Eftersom den vad jag förmodar inte har använts traditionellt är det förmodligen någon eller några nackdelar med den.

Sågat timmer 150 mm, med en grovhyvlad sida kommer att användas.
Urtagen över och under görs 100 mm breda med vertikala sidor och ev. med betta.
På sidorna görs vertikala urtag 25 mm djupa och 100 mm breda i botten med sidorna i 45 grader i förhållande till urtagets botten. Dvs. ett V format urtag med 100 mm bred botten.
Proven jag gjort visar att det går att få mycket täta fogar och med väl torkat timmer så bör det bli tillfredsställande tätt.

Det sägs att vissa typer av knutar blir stabilare än andra. Nu tror jag att den föreslagna knuten blir tillräckligt stabil för ett så liten byggnad som det är tänkt.

Gör man långdraget så djupt att de synliga V fogarna mellan stockarna inte blir djupare än 25 mm så blir ju knuten tät.

V formade fogar tätar sig själva om timmret sjunker/torkar. Men om lutningen i fogen är 1:10 så blir inte den tätningseffekten så anmärkningsvärt stor, eller är det något jag missat.

Tacksam för alla synpunkter. Det är med intresse jag tagit del av er hemsida som gett många goda tips och insikter.

Yngve
Yngve Ström
Nying
Nying

Inläggav TW » 2009-05-14 19:24

Ärligt talat förstår jag inte..... men jag är erkänt trögtänkt ;)
TW
Administrator
Administrator

Inläggav Jaxxs » 2009-05-15 14:46

Jag föreslår att du studerar den litteratur som finns i ämnet...

Gå in och titta i Litteratur tråden här på forumet för tips på böcker
Jaxxs
Kämpar
Kämpar

Återgå till Timringsteknik - Timmerknutar Långdrag Inpassning Lindrev Dubbelhaksknutar Gåt m.m.