Sök Sök på hela TimraHus.se

Spännband runt stockarna ?

Dragfria timmerknutar, långdrag och gåt. Mossa eller lin. Grunden, fönster och tak. Hur gör konstruerar man egentligen de olika delarna? Hur skräder man och hugger knutar, långdrag, golvplank med en yxa? Här diskuteras tekniken bakom timring.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Spännband runt stockarna ?

Inläggav Jaxxs » 2009-11-12 19:25

Har sett en del bilder från Timmerhus tillverkare där man ser att de har tagit spännband runt stockarna när de håller på att timra .

Är det för att man inte dymlar ihop stockarna förrän stommen sätts upp på plats ? eller har det någon annan funktion ?
Intresserad av timmring och bor i Gästrikland ?
Hör gärna av dig
Jaxxs
Kämpar
Kämpar

Spännband

Inläggav Tjalle » 2009-11-12 20:36

Hej! Ja knepen är många,men spännband har jag aldrig själv provat på,men jag såg för många år sen på ett gammalt timmerhus som plockades upp på ett nytt ställe,och då för att hålla ihop väggarna.

Jo, det är kanske bra om en stock kanske är lite krokig till att börja med, innan det blir tryck på väggen uppifrån,men jag har ingen erfarenhet alls om detta,men det är intressant att hör om olika metoder :D

Men det kanske har med dymlingarna att göra som du sa,om det kanske var ett nybyggesbild du såg det på som vore kul att se.Kanske någon annan som vet något om detta :?:

Mvh Tjalle
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav TW » 2009-11-18 20:21

Jag har sett då tillverkare av timmerhus har dragit ihop väggarna uppifrån och ned med spännband. Det har då varit frågan om bastur och andra mindre byggnader som antagligen flyttas hela. Jag antar att det var för att hålla ihop timran under transporten.

Var det någonting sådant du såg?
TW
Administrator
Administrator

Inläggav Stefan » 2010-01-27 07:24

När jag gick timmerhus utb. i Rättvik hos Hans Eriksson så använde vi oss av spännband, likaså "tror" jag dem gör det vid LIMA timmerhustillverkning oXå.

ORSAK! Jag antar att det är för att "underlätta" för stockarnas ihopa pressning + att man fick se om timringen var "tillräckligt" tight och bra gjord så att inte stockarna rider på "något".
För att i sådant fall kunna åtgärda "fintälja" till "området" direkt.

Fler som har gått den utb. alt. timrat som dem gör i Rättvik och Lima får väll komma in med synpunkter.

/I dag kommer det antagligen bli ett rekordsnöfall över Sverige.
Så passa på att njuta av vintern medans den är här. :D
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Tryck ovanifrån simuleras med spännband

Inläggav langdraget » 2015-10-03 20:32

Spännband är bra för att "simulera" det tryck som slutligen kommer vara på respektive stock. Ett tegeltak är ju också ganska tungt, så det trycker ju lite också.

Lilla pappa och jag har provat riktigt billiga spännband, som är kanske 40 mm breda och väldigt tunna. De fungerar, men vi har verkligen fått resultat med lite större band. När man drar dessa runt stockarna, och slår med klubban ovanpå knuten, så får man ner stocken rejält. Då behöver man inte göra knuten för lös utan kan få en riktigt tajt passform.

Vi har också 100 mm spännband för lastbil, som drar 2 ton (tror vi). En gåva från en vän, och då kan vi i princip få ner en stock 3 cm med ren kraft. Givet att vi använder dalaknut med underhugg, dvs sneda ytor som är "spetsiga" så stockarna kan "skära ned" i varandra, när de får tryck på sig.

Har ni övriga läsare samma metoder, eller är det så att detta ger några negativa/oväntade följder långt senare, och att man därför inte vill överdriva användandet av spännband vid byggandet?
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Återgå till Timringsteknik - Timmerknutar Långdrag Inpassning Lindrev Dubbelhaksknutar Gåt m.m.