Sök Sök på hela TimraHus.se

Hur tjockt skall vi såga timret?

Dragfria timmerknutar, långdrag och gåt. Mossa eller lin. Grunden, fönster och tak. Hur gör konstruerar man egentligen de olika delarna? Hur skräder man och hugger knutar, långdrag, golvplank med en yxa? Här diskuteras tekniken bakom timring.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Hur tjockt skall vi såga timret?

Inläggav TW » 2010-02-26 10:39

Elbolaget har breddat en linjegata och jag fick lov av en markägare att ta vara på ved och virke mot lämplig ersättning. Jag har kvistat upp litet grantimmer för framtida projekt.
Jag tänker såga timret på två motstående sidor så att det blir en tums bilningsmån på tjockleken.

Toppdiameter på stockarna är omkring 17 cm under barken och mellan 4 och 9 meter långa. Hur tjockt timmer får man lämpligen ur dem?
TW
Administrator
Administrator

Sågning

Inläggav Tjalle » 2010-02-26 14:42

Hej!
Ja det kan var svårt att svara på så här,men 17 cm i toppen är ju ej så mycket, men det bygger ju en del om du har många timmerstockar,och vänder varannan.Så jag skulle tro om du blocka timmret 5tum så skulle du få en bra och rejäl vägg,som jag tycker du skulle få ut från stockarna,hur långa du kan få sågade :?:

Det hänger förstås rätt mycke på den som skall såga åt dej,men en ganska så bra bildningsmån som du behöver tror jag säkert att du får ut,alla tror vi kanske olika,men intressant och höra om :?
En 5tums vägg bör man ha om det skall se rjält ut tycker jag för egen del,då jag ej är så där,när det handlar om grovblockat timmer.Hör gärna av dej med fortsättningen på detta.Hälningar Tjalle :D
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav TW » 2010-03-30 12:15

Tack

Jag funderar på att såga stockarna till 6 tum så blir det en halvtums bilningsmån på var sida.
Tanken är att såga och lägga på tork för framtida behov och om de händelsevis blir använda till reparation av någon gammal 5 tums timra vore det kanske en fördel att kunna följa alla skevheter och bulor i den gamla väggen.

18 stockar är litet för litet till ett helt bygge men jag samlar för framtiden.
TW
Administrator
Administrator

Lager

Inläggav Tjalle » 2010-04-01 18:39

Ja det är ju jättebra att lägga undan lite reservstockar,jag gör likadant som du, då man ej vet när man behöver lite grövre timmer.18 stockar tycker jag inte är så lite att lägga på lager :D så 6 tum blir säkert bra.
Mvh Tjalle :D
Tjalle
Administrator
Administrator

Återgå till Timringsteknik - Timmerknutar Långdrag Inpassning Lindrev Dubbelhaksknutar Gåt m.m.