Sök Sök på hela TimraHus.se

Synliga åsar med 500 mm isolering?

Dragfria timmerknutar, långdrag och gåt. Mossa eller lin. Grunden, fönster och tak. Hur gör konstruerar man egentligen de olika delarna? Hur skräder man och hugger knutar, långdrag, golvplank med en yxa? Här diskuteras tekniken bakom timring.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Synliga åsar med 500 mm isolering?

Inläggav kenth » 2011-03-01 18:28

Hej
Jag ska köpa mig ett nytt timmerhus och har tänkt göra en del själv förutom timmerstommen. Har tänkt att jag skall ha 500 mm isolering i taket och ha åsstockarna synliga, alltså högt i tak invändigt upp till stockarna (tre stycken). Nu undrar jag hur man gör med takstolar för det går ju inte att lägga dessa på åsstockrna då de är 500 mm nedanför syftlinjen mellan gavelrösterna?? Någon som kan hjälpa mig?

mvh/kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Re: Synliga åsar med 500 mm isolering?

Inläggav TimmerKalle » 2011-08-15 16:13

Fäll in åsarna i röstet som får bygga 500-600 ovanför åsarna. Knepet är att få åsarna ligga i rät linje för takrafterna som ju måste bygga dina 500 mm. Jag har bild på detta men den är för stor att bifoga.
Kontakta mig så skickar jag bilden med mail.
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar

Re: Synliga åsar med 500 mm isolering?

Inläggav TimmerKalle » 2011-08-15 16:31

Bilderna jag tänkte på finns under avsnittet ´Nybörjare på timring´Tråden 'Åsar'
Lycka till!
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar

Återgå till Timringsteknik - Timmerknutar Långdrag Inpassning Lindrev Dubbelhaksknutar Gåt m.m.