Sök Sök på hela TimraHus.se

Teknik vid bilning av sågat timmerblock

Dragfria timmerknutar, långdrag och gåt. Mossa eller lin. Grunden, fönster och tak. Hur gör konstruerar man egentligen de olika delarna? Hur skräder man och hugger knutar, långdrag, golvplank med en yxa? Här diskuteras tekniken bakom timring.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Teknik vid bilning av sågat timmerblock

Inläggav Jaxxs » 2011-03-09 22:36

Hur har man stocken upplagd när man bilar den ? på två bockar i arbetshöjd ?

Står man på samma sida som den sida på stocken man bilar ? Eller står man på motsatt sida ? (för att då slippa hugga sig i benet).

Någon som har en länk till en sida som beskriver tekniken vid bilning/skrädning av stockar ?
Intresserad av timmring och bor i Gästrikland ?
Hör gärna av dig
Jaxxs
Kämpar
Kämpar

Re: Teknik vid bilning av sågat timmerblock

Inläggav kenth » 2011-03-14 09:00

Jag har två bockar som jag lagt upp stocken på. Höjden som jag har är att jag står lätt böjd då jag hugger och du måste stå på den sida som du skall hugga på annars går det inte. Du skall inte hugga snett ner utan rakt ner vilket gör att om du missar för det gör man så går yxan rakt ner. Ha på dig handskar så att du skyddar knogar på händerna. Sedan skall du ha stocken upp och ner så att regnet som faller lätt kan rinna av stocken annars får du fickor som vattnet rinner in i och då blir stocken snart rutten.

mvh/kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Inläggav Jaxxs » 2011-03-17 21:52

Jag har testat några stockar nu och det funkar bra, man skulle kanske kunna ha ett läderförkläde på sig om man är lite rädd om benen, det kan ju slinta till lite om man hugger i en kvist
Intresserad av timmring och bor i Gästrikland ?
Hör gärna av dig
Jaxxs
Kämpar
Kämpar

Inläggav kenth » 2011-03-17 22:35

Ja det kan ju hända att man slinter, ja det händer ofta att man missar ett hugg men det parerar man med armarna men det är väldigt tröttande det där när man missar ett sådant hugg är ungefär som 10 st vanliga där det blir rätt. Jag tycker jag fått in en bra teknik men det är när jag blir trött som det är som farligast, vila ofta. För mig kan det ta ungefär 30 - 50 min att bila en 6 m lång stock allt beroende på timrets kvalitet (torrt eller blött) hur många kvistar det är, gran eller fura, hur bra slipad yxan är (låt någon slipa den ofta som kan, det är en svår konst) mm.

Bila på/kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Inläggav TW » 2011-03-26 16:24

Tack för en bra förklaring kenth!

Här i trakten har man alltid slätbilat väggarna först då hela timran var uppsatt. Man bilade stockarna grovt och så bilade man ur litet djupare vid knutarna så att stockarna blev jämntjocka där och man fick raka knutkedjor då man timrade upp huset. Till sist så slätbilade man hela väggen på en gång så att den blev i plan med de något uttunnade knutarna. Så har man gjort åtminstone sedan början på 1700-talet. Troligtvis redan tidigare.
TW
Administrator
Administrator

Återgå till Timringsteknik - Timmerknutar Långdrag Inpassning Lindrev Dubbelhaksknutar Gåt m.m.