Sök Sök på hela TimraHus.se

Bilning

Dragfria timmerknutar, långdrag och gåt. Mossa eller lin. Grunden, fönster och tak. Hur gör konstruerar man egentligen de olika delarna? Hur skräder man och hugger knutar, långdrag, golvplank med en yxa? Här diskuteras tekniken bakom timring.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Bilning

Inläggav TW » 2011-04-11 11:13

Jag grovbilade två långa stockar för ett par dagar sedan och tog några bilder av hur jag brukar göra. Jag står gränsle över stocken då jag bilar.

bilning1.JPG

bilning2.JPG
bilning2.JPG (31.17 KiB) Visad 2638 gånger

bilning3.JPG

bilning4.JPG

bilning5.JPG

bilning6.JPG
TW
Administrator
Administrator

Re: Bilning

Inläggav Norrlandsmonstret » 2015-10-05 22:25

Vilket arbete! Jag är imponerad. Jag gjorde iordning 15 st på ditt sätt sen blev det byasågen för blockning å sedan vanlig skrädning,bilar inte en stock till på det gamla sättet om jag inte är tvingad:)
Norrlandsmonstret
Nying
Nying

Inläggav honka » 2016-01-29 13:19

Hej!

Ser att vi jobbar på samma sätt med en skillnad: Jag lägger upp stocken på bockar.

Jag har funderat mycket på en sak: Hur påverkas arbetet av om man har stocken lågt och bilar gränsle över stocken jämfört med att lägga upp den på bockar och röra sig bakåt på ena sidan ?

Påverkas ytan på den bilade stocken?
Vilket är effektivast?
Vilken teknik avverkar mest per hugg med bilan?
Vad är jobbigast alt mest kraftbesparande?
Kräver det ena alternativet en annan slipning av yxan eller annan form på timmerbilan ?

Jätteroligt om någon kan tycka lite om skillnaderna!

(Jag tänkte prova den tekniken i sommar att ha stocken lågt och gå gränsle över stocken.)
honka
Nying
Nying

Inläggav TW » 2016-01-29 21:23

Rent allmänt så verkar folk i söder ha skrätt (grovbilat) timmer på bockar gående i riktning framåt medan folk i norra Sverige och större delen av Finland skrädde med stocken lågt gående baklänges antingen gränsle över eller vid sidan av stocken.
Min uppfattning är att det går mycket snabbare att skräda på det nordliga viset. Gissningsvis dubbelt snabbare. Ytan blir ojämnare eftersom man hugger loss stora spånor med en långskaftad bila som man tar ut svingarna rejält med. Det är väldigt tungt för ryggen om man är otränad och står och spänner sig men de gamla timmermännen som var vana och inte stod och spände sig verkar inte ha tröttats på samma vis.

Av gammalt var bilorna här i trakten tjocka i eggen. Det ger kraft åt hugget och slår ut spånan så man kan ta tjocka spån utan att det börjar klyva och riva. Man skrädde (grovbilade) timret med en ganska tung bila med långt rakt skaft. Slipfaserna var aningen konvexa.

Här i Österbotten brukade man slätbila väggarna på bostadshus och finare uthus efter upptimringen. Då hade man en lättare bila med kort bakåtsvept skaft och mera krökt egg och mer konvexa slipfaser. Man arbetade i riktning framåt. Det bakåtsvepta skaftet gjorde att bilan skar rent och de konvexa slipfaserna gjorde att huggen slog ut i stället för att stanna i träet. På det viset fick man en fint vågig yta med minsta möjliga stickor.
Enklare uthus var bara av skrätt timmer.

Jag provade en gång en modern tunneggad Gränsfors 1900 bila. Jag märkte att jag måste ta oerhört tunna spån med den om den skulle skära och inte skulle klyva loss spånan . Det kändes ineffektivt. Litet som att bila med en täljkniv..... men en bekant som är skicklig timmerman och bara har timrat med tunneggade bilor tycker att mina tjockeggade är otympliga och omöjliga att styra.
Olika trakter har olika traditioner..... alla har sina fördelar och nackdelar.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav honka » 2016-01-30 12:13

Mycket intressant! Tack!

Jag har också bilat med en 1900 förut, och upplevde själv att sen var lite ineffektiv. Som en kniv som du nämnde. Det kanske också kan bero på att jag grovbilade timmer för uthus. Den gav ju en väldigt fin yta om man ville det.

Nu har jag skaffat två tyngre bilor. Du nämner eggens form. Finns det någon skrift eller beskrivning om hur man slipar bilor?
Intressant det du nämner om att eggen form påverkar hur bilan skräder!
honka
Nying
Nying

Inläggav TW » 2016-01-31 21:16

Inte har jag sett någon sådan bok i alla fall.
Då jag fick en bila som hade tillhört timmermannen Nils-Olof Wiklund i Borgsjö i Åsele så tyckte jag att den var felslipad men jag hade sett hus som han hade timrat och visste att han var skicklig så jag slipade den på samma vis. Då jag provade den på en stock gick det upp ett ljus..... och plötsligt kunde jag skräda med gott resultat. Sedan slipade jag om lilla bilan och plötsligt kunde jag slätbila med gott resultat.
En gubbe från Pedersöre som hade dragit slipstenen åt sin far på 30-talet bekräftade mina misstankar. Jag hade alltid slipat fel.

Jag slipar på frihand på en vattenslipsten med stor ganska grovkornig sten. Sannolikt en Gotlandssten. Jag bryner med Västiläbrynen från Tavastland.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav honka » 2016-02-02 21:40

Vore intressant om du kan beskriva vad som var fel med den tidigare slipningen.Och hur du nu slipar skrädbilan och lilla bilan. Hur du slipar slipfas, bredden på slipfasen och eggen.
Har varit mycket i Österbotten och sett många vältimrade byggnader :-) ! Syns att det inte var långt mellan Nordsverige och Finland.
honka
Nying
Nying

Inläggav TW » 2016-02-02 23:46

Det är svårt att förklara men jag kan försöka skissa upp principen och förklara någon dag.

Jasså...du känner till Österbotten...... om du har vägarna här förbi är du naturligtvis välkommen att svänga in på en halvtimmes snabbkurs.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav patriknills » 2016-11-18 12:07

Bra arbeta! Jag är imponerad också.
patriknills
Nying
Nying

Återgå till Timringsteknik - Timmerknutar Långdrag Inpassning Lindrev Dubbelhaksknutar Gåt m.m.