Sök Sök på hela TimraHus.se

Skarvning av stockar

Dragfria timmerknutar, långdrag och gåt. Mossa eller lin. Grunden, fönster och tak. Hur gör konstruerar man egentligen de olika delarna? Hur skräder man och hugger knutar, långdrag, golvplank med en yxa? Här diskuteras tekniken bakom timring.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Skarvning av stockar

Inläggav Stefan » 2007-01-29 22:31

Skarvning av stockar
Fuktigheten i stockar som skarvas ska vara möjligast lika – skillnaden i
fuktighet bör inte överstiga fyra procentenheter.
Skarvning ska i första hand ske i en knut. Det är viktigt att stocken då säkras
mot utglidning. Alltför många skarvar i en knutkedja bör undvikas –
genomgående stockar måste också finnas.
Vid skarvning utanför knut ska lösningar väljas som ger en varaktig, stabil
och tät skarv.
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Skarv med dymlingar

Inläggav Tjalle » 2007-07-03 18:28

En stockskarv mitt på en vägg,om så behövs göras,tycker jag för min egen del är lättast att halvt i halvt-skarva,då det finns bra utrymmen till att banka i ett par dymlingar för att stå emot utglidning på båda hållen.

Men här finns det en massa andra bra möjligheter av olika stockskarvningar, men det har oftast med vad på väggen skadan är, då som regel är i botten på väggen,och är väl så jobbig mot husgrunden. :?
Tjalle
Administrator
Administrator

Skarvning

Inläggav Tjalle » 2008-12-20 17:40

Blixtskarvning,(som finns på en annan tråd på forumet) om den nu heter så över hela landet vet jag ej ,men den är väldigt dragtålig med sina "jack",och är som alla skarvar i allmänhet,rötbenägen,om man inte "stryker" in den med träskydd,Hälsn/Tjalle :D

Bild
Tjalle
Administrator
Administrator

Stocklagning

Inläggav Tjalle » 2009-01-23 18:31

Stockskarvar bör, som det nämdes här ovan ej göras med för många på skarvar på ett ställe,som även då skall ha genomgående stockar.Här en bild som visa hur det kan se ut,kanske ej så vacker lagning, men tanken är väl menad som säkert håller i många år med rötskydd påblaskad efter behov :oops:
Bild
Tjalle
Administrator
Administrator

Återgå till Timringsteknik - Timmerknutar Långdrag Inpassning Lindrev Dubbelhaksknutar Gåt m.m.