Sök Sök på hela TimraHus.se

Tak

Dragfria timmerknutar, långdrag och gåt. Mossa eller lin. Grunden, fönster och tak. Hur gör konstruerar man egentligen de olika delarna? Hur skräder man och hugger knutar, långdrag, golvplank med en yxa? Här diskuteras tekniken bakom timring.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Tak

Inläggav Stefan » 2007-01-29 22:37

Åsars montering
Infästningen av takåsar ska ske så att utglidning förhindras.
Skarvning av åsar ska bara göras i/på bärande konstruktioner.

Anbringande av tak till väggar och åsar
Den praktiska lösningen för anbringande av taket till väggar och åsar
överlåts åt tillverkaren. Valet av lösning ska inte medföra skador eller
deformationer till följd av takets vinkelförändring vid sättningen.
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Takåsar

Inläggav Tjalle » 2007-05-03 22:07

Takkonstruktionen på ett timmerhus, är ju en av den viktigaste delen på ganska så utsatta väggdelar,då med timmer som ligger ned.Dessa takåsar, och takstolar, bör vara ganska så väl till tagen i längd,både på långsidor och på gavlar, att det blir ett ganska så rejält utsprång.

Så en av den enklaste takkunstruktionenerna är den med mittås,som ovan nämd, ej kan glida ur sitt bärande underlag på gavelinfästningen.
Vid större takyta,bör man både ha mittås, och sioåsar för att bära upp takvirket med,som då kan vara ganska så flackt i utförande 8)
Tjalle
Administrator
Administrator

Takåsar som synliga

Inläggav Tjalle » 2007-06-16 19:45

För min del tycker jag att en husgavel ser mer arbetad ut, när man kan se takåsarna,men lite mer arbeten är det ju att såga in dessa.

Och det blir en mycket bättre bärighet, om man har takåsar med takstolar liggandes åvanpå,antingen man har plåt,eller ett grästak som kan vara lite mer tyngd i,då är det kanske att föredra detta 8)
Tjalle
Administrator
Administrator

Åsar "lyfter" helt klart upp huset.

Inläggav Stefan » 2007-06-17 14:47

Jag håller med.
Åsar "lyfter" helt klart upp huset.

Jag tycker att timmerstommar bara ska ha grästak (torvtak) alt. tegeltak.
För utsendets skull. Min egen åsikt!

Men det som gör mig fundersam är att äkta taktegel är nästan dubbelt så lätta som betongpannor. :roll: Men det är snyggast med äkta tegel.
En stomme mår ju bäst av lite PRESS.
Förr fanns ju bara "tegelpannor" :roll: :roll: :roll:

Jag (vi på PEAB i Örebro) bygger just nu 6st villor av regelstommar på 150kvm st med Vittinge taktegel. Det blir väldans snyggt.

Hur gör ni när ni fäller in åsar i stommen :?:
Det går antigen att fälla in dem med en enkel haks knut alt. halsa in dem som kanske är snyggare.

Hur gör ni :?:
Vad tycker ni är snyggast :?:
Finns det några andra knutar (metoder) för infällning av åsar :?:

/Den flygande timmerfantasten i från Örebro.
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Infällning av takåsar.

Inläggav Tjalle » 2007-06-28 17:23

Om jag tänker isolerar yttertaket,som man kanske som regel vill göra,då kanske man bör fälla ner åsarna i rösterna,eller i gaveln.Om det är fyrkantsåsar är det lite lättare än runda,som man får sticksåga in.

Då blir ju takstolarna liggandes åvanpå takåsarna,och då är den snedsågande ytan på gaveln plan med översidan på takstolen.Samtidigt blir gaveln väldigt bra uppstagad,och isoleringen sluter tätt emot.

Det blir en hel gavel att se på utvändigt, som jag tycker är snyggt. :D
Tjalle
Administrator
Administrator

Nerfällda åsar

Inläggav Tjalle » 2009-01-25 22:11

Takets utförande,och konstruktion är kanske det som vi har diskuterat ganska så lite om, men väl så viktigt när man väl kommer så långt med bygget.Det finns fler trådar om detta, på forumet :wink:

Här en ganska så bra bild på det inlägg jag skrev tidigare med takstolarna liggandes åvanpå, som i detta fallet med endast en mittås,men principen är ändå detsamma som med fler :) Hälsn/Tjalle
Bild
Tjalle
Administrator
Administrator

Rundtimmer i topp

Inläggav Tjalle » 2009-02-11 19:14

På denna bilden är det i stort sett liknande som tidigare, med bärande takåsar,där takstolarna skall ligga på de bärande åsarna för att komma upp i gavelhöjdens överkant :)

Undantaget är att mittåsen är en avbarkad rundtimmerstock, som blir synlig underifrån,och som kan se väldigt fin, stabil och rejäl att se på,även utifrån gaveln, och även tål en väldans bra tryck från taktyngden framöver :oops: Hälsn/Tjalle

Bild
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav Stefan » 2009-02-14 23:28

Väldans snyggt Tjalle! :D
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Mångkantiga åsar

Inläggav Tjalle » 2009-02-21 20:00

Takåsar på ett timmerhus, är kanske det man vill ha synligt om man ha den möjligheten, då det ser ganska så passande och fint ut, både på gaveln och inuti stugan :)

Här en bild på mångkantiga åsar, som är ganska så mycket mer arbeten än de vanliga man kan se,men det kan vara värd jobbet,då jag tycker det ser väl så arbetat ut Hälsning/Tjalle :)

Bild
Tjalle
Administrator
Administrator

Blockade åsar

Inläggav Tjalle » 2009-03-11 22:18

Här ser vi under byggtiden hur upplägget för takstolarna bärs upp av blockade åsar, som går ut ca-2meter som då skall utgöra ett överhäng på gavelframsidan på timmerhuset,som utgör en liten uteplats om man så vill,och även skydda framför dörren.

Märk att mittåsen är rejält mer tilltagen än övriga, då samtliga är ca: 8-meter långa, då denna mittås bär upp alla takstolar från gavel till gavel, och ej bör "sacka" för mycket på den längden :)
Hälsn/Tjalle :D
Bild
Tjalle
Administrator
Administrator

Åsar

Inläggav Tjalle » 2009-11-10 20:13

Här en närbild på en takås, som kanske är av den lättaste sättet att såga in, då det är raka sömmar.
Hälsn/Tjalle :)

Bild
Tjalle
Administrator
Administrator

Återgå till Timringsteknik - Timmerknutar Långdrag Inpassning Lindrev Dubbelhaksknutar Gåt m.m.