Sök Sök på hela TimraHus.se

Isolera stommen inifrån????

Dragfria timmerknutar, långdrag och gåt. Mossa eller lin. Grunden, fönster och tak. Hur gör konstruerar man egentligen de olika delarna? Hur skräder man och hugger knutar, långdrag, golvplank med en yxa? Här diskuteras tekniken bakom timring.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Isolera stommen inifrån????

Inläggav Jerry. » 2007-03-23 22:44

Jag har en stomme som är fin utvändigt så därför vill jag isolera den invändigt.Är det någon som är duktig på det här???
Timret är fem tum tjockt,emot timmerväggen tänker jag häfta vindpapp med god överlappning. HUR mycket skall jag isolera,räcker det med 2*45mm eller ska jag ta 3*45mm? Huset ligger i NV.Jämtland.
En fråga till : Läste att man skall häfta plast på insidan isoleringen,det här förstår jag inte riktigt att man ska använda plast i väggarna i timmerhus.
Är mycket tacksam för svar av någon som vet!!!
MVH Jerry.
Jerry.
Nying
Nying

Inläggav TW » 2007-03-25 19:29

Det har varit en del problem med fukt i tilläggsisoleringar.
Om man tänker på fuktvandringsfysiken skall tilläggsisoleringen vara på utsidan för att man skall vara helt säker mot kondens. Fukten vandrar inifrån och utåt. Tanken är att fukten inte får möta någon kall och tät yta på sin väg utåt. Om tilläggsisoleringen är på insidan möter fukten relativt kallt timmer mitt i väggen. Då kan det bli kondens på timmerytan.
Dessutom så utnyttjas timrets värmekapacitet bättre om det är skyddat mot uteklimatet. Varmekapacitet handlar om att timret tar upp värme när det är varmt och ger från sig värme när det blir kallare. Man vill ju att det skall utjämna klimatet inne i huset och inte utomhus.
Dessutom står sig huset bättre mot röta om det är brädfordrat. Det är sällan man ser ett obrädat hus som är över 100 år och inte svårt rötskadat på södra sidan.

Man brukar räkna den här lösningen som den fukttekniskt bästa.
Inifrån räknat:
1 skiva med tjärpapper under (kan lämnas bort om man vill ha timret synligt inne)
2 timmervägg
3 tilläggsisolereing och skålningar (isoleringen skall helst vara sådan att fukten kan vandra. tex cellulosabaserad.
4 vindskyddsskiva (träfiberskiva, inte gipsskiva.
5 luftspalt
6 brädfodring

Det finns hus där man har lyckats med att tilläggsisolera på insidan men det är en osäker metod. Ullen skall i så fall ligga dikt mot timmret utan vindskydd. Du gör det på egen risk, men ibland har det fungerat.
En erfaren ingenjör-arbetsledare-planerare-renoveringskonsult sade att man kan tilläggsisolera HÖGST 5 cm, helst mindre på insidan om man vill klara sig utan mögel. Han hade varit med och rivit ut flera tjocka tilläggsisoleringer efter mindre än 10 år. Vissa ullskivor hade varit vitmögliga på baksidan och det hade droppat vatten ur dem. Tro på det för han anses som en av de kunnigaste på renoveringar i den här delen av Finland.
Min personliga åsikt är att man skall undvika plast och bergull i gamla hus. I praktiken går det inte att få plasten tillräkligt tät för att den skall fungera. Bergull och glasull tål inte att vara utan plast. Det finns andra åsikter om det här men de flesta verkar undvika plast i stockhus. Jag har själv rivit glasull som hade varit utan plast i 30 år och den hade blivit svart av fukten.

Jag har sysslat en del med renoveringar och studerat litet fuktfysik men jag är ung och har relativt kort erfarenhet. Det kan finnas någon omväg kring problemet.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav Jerry. » 2007-03-27 13:39

Tack TW för svaret.
Det verkar svårt att bevara timret synligt utvändigt,det är synd när man har fått tag på en fin stomme och dom övriga husen på gården går i samma stil.
Om man räknar att timmerväggen är 130mm + 45mm isolering + spånskiva invändigt kan man klara sig när det börjar bli -30 grader kallt ute?
Läste på nåt ställe att det viktigaste att isolera i ett timmerhus det är golv och tak,timmerväggar är isolerande i sig självt.
Jag känner att jag måste få något grepp om det här,hur jag än tänker så vill jag ha timret synligt utvändigt.
Finns det flera där ute som har erfarenhet av att isolera invändigt???
Jag är mycket tacksam för flera svar.

TW har du fler synpunkter så hör gärna av dig igen.
mvh Jerry.
Jerry.
Nying
Nying

Inläggav MH » 2007-06-09 17:52

Det viktigaste måste väl vara att få det dragtätt? 130mm, det är inte mycket det...
Vindpapp på insidan, och sedan någon panel på det kanske räcker?

Kanske spalt på några cm med sågspån mellan vindpappen och panelen?

(Lite löst tänkande)
MH
Nying
Nying

Återgå till Timringsteknik - Timmerknutar Långdrag Inpassning Lindrev Dubbelhaksknutar Gåt m.m.