Sök Sök på hela TimraHus.se

Nedmontering av timmerhus.

Dragfria timmerknutar, långdrag och gåt. Mossa eller lin. Grunden, fönster och tak. Hur gör konstruerar man egentligen de olika delarna? Hur skräder man och hugger knutar, långdrag, golvplank med en yxa? Här diskuteras tekniken bakom timring.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Nedmontering av timmerhus.

Inläggav DeadMan » 2007-04-16 21:59

Hej!
Jag har eventuellt changsen att köpa loss ett timmer hus från ca 1850. Och jag undrar hur man skall gå till väga när man skall montera ner detta! Skulle uppskatta tips o trix, och eventuella fallgropar man skall undvika. Finns det någon utförlig skrift på detta eller länk? MVH DeadMan 8) 8) 8)
DeadMan
Nying
Nying

Inläggav Pelle » 2007-04-17 06:40

Tjena!

Låter kul - hoppas du kan ta hand om det gamla huset :)

Till att börja med är märkningen oerhört viktig innan du monterar ned huset. Man brukar ange varge sida (vägg) av huset med en bokstav, t.ex. A B C och D. Sedan anger man varje stock med nummer. Du får då massor av stockar med märkningar - detta gör det oerhört mycket lättare att montera upp i efterhand.

Skall du förvara stockarna en "längre tid" är det bra om lagras "rätt", dvs med ströläckter, så de inte blir "skeva" och eller krokiga. Desamma gäller om fuktigheten ökar, då kan det eventuellt bli svårt att göra inpassningen, då träet kan ha svällt en aning.

Samtidigt har du även chansen att kontrollera syllvarvet, alltså det nedersta varvet, grundligt. Vanligtvis tar de nedersta varven en del stryk under åren. Desamma kan gälla under fönster.

Mer tips och idéer kommer säkert snart från fler medlemmar.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Pelle
Administrator
Administrator

Inläggav Pelle » 2007-04-17 06:43

Om jag inte minns fel så behandlar boken "Från stock till stuga" hur man monterar ned timmerhus.

http://www.internetbokhandeln.se/bok.ht ... 9153423925
Användarvisningsbild
Pelle
Administrator
Administrator

ett tips till!

Inläggav Stefan » 2007-04-17 21:36

Boken »Flyttning av gamla hus«

I boken beskrivs, steg för steg, hur arbetet med att flytta ett gammalt hus går till. Dokumentation, forskning i husets historia, märkning, rivning och återuppbyggnad. Timmerhusets konstruktion, från grund och stomme till ytskikt och fast inredning, ges också en ingående beskrivning. Boken är obligatorisk läsning för den som har för avsikt att flytta ett gammalt trähus, men även om man enbart renoverar ett trähus på plats får man här många värdefulla råd. Olika principer för återuppbyggnad diskuteras, liksom val av hantverkare och metoder och material för invändig renovering. Ovärderlig kunskap för den som arbetar med äldre hus. 112 sidor.

Pris: 260:-

Boken finns att köpa hos. Gysinge centrum för byggnadsvård AB
http://www.gysinge.nu/frames.aspx?sectionId=846
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Böcker

Inläggav DeadMan » 2007-04-18 16:25

Hej igen!
Hur är dom andra böckerna i serien? Huset som jag skall eventuellt montera ner är från 1820. Och stommen är i mycket gott skick. Men jag väntar på klartecken. Tack för svaren.
DeadMan
Nying
Nying

Inläggav TW » 2007-04-20 18:20

Deadman
Har du läst det här?
Jag har försökt att skriva en anvisning åt David för hur man undviker att upprepa mina misstag och nära på misstag. http://timmerforum.xmedia.se/viewtopic.php?t=77

Som sagt. Jag är ung och min erfarenhet av timring motsvarar mindre än ett år heltid så jag är sannerligen ingen expert, men litet har jag lärt mig.

Lycka till.[/url]
TW
Administrator
Administrator

Inläggav kenth » 2008-09-10 18:31

Hej
Tråden lite gammal men det gör ju inge.

Har själv monterat ner två timmerhus, fraktat dem med timmerbil och sedan satt upp dem på nytt. Tiden mellan att jag tog ner dem och sedan satte upp dem blev för det ena huset fyra år å då var det tur att jag hade dokumenterat mina märkningar även på en pappersskiss, så det är ett tips, var jättenoga man glömmer. När jag plockade ner huset gjorde jag det helt för hand, ingen maskinell hjälp. Jag använde spett, yxa, kofot och rep (grovt) och kilar.
Försök att få dymlingarna att sitta kvar, vilket de oftast gör, för det underlättar betydligt då man bygger upp igen, lätt att få på plats. Repen använde jag till att fira ner de översta stockarna annars hade de ramlat ner med risk för att de skulle brytas isär.
Vid uppsättningen använde jag rep för att fira upp stockarna på plats, gick alldeles utmärkt bara frugan och jag å repen.
Spett och kofot använde jag för att bända isär stockarna å så använde jag självtillverkade kilar också för att hålla stocken uppe då jag vandrade över till andra änden för att bända upp å så hade jag repen runt som blockerade att stockarna inte skulle ramla ner på backen, repen fångade upp stockarna. Vid uppmonteringen är det nödvändigt med en stor slägga för att slå ner stockarna på plats.

En liten episod hände vid ett av tillfällena då jag bände upp en stock och det var att en fladdermus hade ett bo mellan två stockar, å då jag lyfte upp stocken väste den åt mig å snacka om att få ståpäls.

kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Återgå till Timringsteknik - Timmerknutar Långdrag Inpassning Lindrev Dubbelhaksknutar Gåt m.m.