Sök Sök på hela TimraHus.se

Fråga om formen på draget (långdraget)

Dragfria timmerknutar, långdrag och gåt. Mossa eller lin. Grunden, fönster och tak. Hur gör konstruerar man egentligen de olika delarna? Hur skräder man och hugger knutar, långdrag, golvplank med en yxa? Här diskuteras tekniken bakom timring.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Fråga om formen på draget (långdraget)

Inläggav TW » 2007-05-06 19:17

Förr då de timrade högg de draget för hand med yxa och då blev det oftast litet rundat i bottnen.
Då man sågar draget med motorsåg blir draget V-format och djupare.

Har skillnaden någon betydelse?
Hållfasthet?
Täthet?
TW
Administrator
Administrator

Långdrag

Inläggav Stefan » 2007-05-06 20:30

Jag har sågat långdragen mesta dels med "klinga" cirkelsåg. Då har jag ställt in lutningen och även hjälpt till att luta sågen så att V-vinkeln inte blir för skarp (djup). Men man får givetvis passa sig även med en klinga likt en motorsåg så att man inte sågar för djupt.

Hållfasthet blir dramatiskt sämre om ett djupt långdrag göres. Risken blir då väldigt hög att stocken klyvs mitt itu av ovan liggande stockars tyngd.

Tätast blir långdragen om dem dras med timringspassare (Log Scribe) och därefter sågas efter riten.

Vid förfräst långdrag blir "oftast" långdragen för grunda med risk för att stocken EJ får tillräcklig nedsjunkning i underliggande stock.

Ps! Vid förfräst långdrag så blir timringen mindre hantverksmässig. ...en personlig åsikt från mig.

Bild

Bild
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav TW » 2007-05-07 08:35

Tack Stefan
Jag tror att jag hade förklarat frågan för dåligt.

Då jag har bytt stockar så har jag märkt med ett dragjärn (dåtidens timmerpassare). Sedan har jag sågat längs strecket med motorsåg. Jag har försökt hålla vinkeln och djupet så att draget blir så grunt som möjligt. Ändå blir det 1-2 cm djupare än ett gammaldags rundat drag, på grund av V-formen.
Det jag funderar på är om en grund V-form (modern) är sämre än rundning (gammal)?
Hur gör du då du sågar draget med handcirkel? Har du bottenplattan att ligga på flatsidan av stocken?
TW
Administrator
Administrator

Inläggav Stefan » 2007-05-07 09:26

Jag sågar efter "riten" strecket från anilinpennan. Det strecket blir ju i kanten på rundningen så det blir ju med andra ord på frihand.

FEL AV MIG!?!
Det jag trodde var att långdraget blev för grunt som det kan bli ibland vid för frästa långdrag. Risken vid för frästa långdrag är att dem inte följer stammens växt riktning utan "bara" är raka i kanterna.

En grund V-form (modern) är nog inte sämre än rundning (gammal)?
om den inte "rider" på underliggande stock för mycket.
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav TW » 2007-05-07 15:00

Tack för svaret. Andra gången gillt.
Det lämnade bara ett litet tvivel i huvudet sedan i somras. Nu blev jag av med det tvivlet.

Ibland har flatsidorna i draget börjat rida på understockens rundning men då har jag bara huggit ur litet i draget tills kanterna gick ihop som de skulle.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav Stefan » 2007-05-07 22:47

Det borde bli helt tillräckligt! :D

Det enda jag skulle vara rädd för är om jag skulle hugga för brant och djupt långdrag. :oops:
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Huggning av långdrag

Inläggav Tjalle » 2007-11-27 22:05

Här ett annat exempel på huggning av långdrag med yxa,och där det används dragmått på gammalt vis bla,kanske ej så vanligt idag då man som regel såga ut det på något vis :)

http://web.njv.slu.se/buh/pages/langdrag-2.htm
Tjalle
Administrator
Administrator

Återgå till Timringsteknik - Timmerknutar Långdrag Inpassning Lindrev Dubbelhaksknutar Gåt m.m.