Sök Sök på hela TimraHus.se

Fästa rafter/sparrar över toppåsen

Dragfria timmerknutar, långdrag och gåt. Mossa eller lin. Grunden, fönster och tak. Hur gör konstruerar man egentligen de olika delarna? Hur skräder man och hugger knutar, långdrag, golvplank med en yxa? Här diskuteras tekniken bakom timring.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Fästa rafter/sparrar över toppåsen

Inläggav kristofer » 2013-08-10 13:39

Hej, skall bygga ett tak på ett rundtimmerhus där vi har en toppås och två sidoåsar på vardera sida. Rafterna kommer att vara nedsänkta i översta väggbandet.

Efter att ha läst ett antal böcker på ämnet timring (Från stock till stuga. Håkansson, Sven-Gunnar. Håndloft - teknikk og tegninger. Steen, Ola. The craft of log building. Phleps) konstaterar jag att alla skriver om hur viktigt det är att inte låsa taket då man måste ta hänsyn till sjunkmånen. Att man inte skall låsa rafterna nere vid väggbandet är tydligt, vad som dock saknas information om är hur man fäster rafterna till varandra över toppåsen.

Min fråga är därför om någon av er vet hur man lämpligast fäster rafterna över toppåsen?. Snickare jag pratat med föreslår spikplåt vilket jag tycker borde låsa dem i alla ledder till varandra. En av böckerna visar på korslagda/omlottlagda rafter som bultas samman, där antingen båda rafterna har ett vertikalt spår som bulten monteras i (för att rafterna skall kunna röra sig vertikalt), alternativt har bara den ena raften ett spår som går i samma lutning som den andra raften. Tittar man på en annan bild på ett tak med endast 22 graders lutning går rafterna inte ens ihop, de bildar istället ett V över toppåsen.

Vad har ni för förslag, erfarenheter och tankar kring detta?

/Kristofer
kristofer
Nying
Nying

Re: Fästa rafter/sparrar över toppåsen

Inläggav TimmerKalle » 2014-02-15 14:32

Det enda sätt jag använt är spikplåtar på varje sida om rafterna. De skruvas lämpligen med ankarskruv.
Det fungerar alldeles utmärkt och innebär att taket ges utrymme att sjunka i erforderlig mån.
Vid väggbanden kan lämpligen raften säkras/hållas nere med hål/montageband (över raften) som skruvas i vägg på insida.
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar

Återgå till Timringsteknik - Timmerknutar Långdrag Inpassning Lindrev Dubbelhaksknutar Gåt m.m.