Sök Sök på hela TimraHus.se

bottenplatta

Dragfria timmerknutar, långdrag och gåt. Mossa eller lin. Grunden, fönster och tak. Hur gör konstruerar man egentligen de olika delarna? Hur skräder man och hugger knutar, långdrag, golvplank med en yxa? Här diskuteras tekniken bakom timring.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

bottenplatta

Inläggav millan » 2007-05-12 15:42

Hej!
Om man har rundtimmerväggar i topprot på 250-400mm, hur mycket ska man räkna på att stockarna ligger utanför bottenplattan, inte själva knuten utan horisontellt. 50mm eller nåt?

Tack!
millan
Nying
Nying

Svår fråga!

Inläggav Stefan » 2007-05-13 11:52

Det jag skulle kunna tänka mig vore att den största delen (tyngden) ska ligga på plattan.

Åtminstonde en 2/3 del hellst kanske en 3/4 del av stockens diameter ska ligga på plattan.

Ett personligt svar ifrån mig, hoppas du kan få mer svar i ämnet.

Mvh. Stefan :)
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav Tjalle » 2007-05-27 20:18

:D Jo det tycker jag med, att den större delen av stocken bör ligga ann på plattan.Om du inte gör så att du får nått slag av en droppnäsa,under syllen,typ av ett spår eller ett liten droppbleck.

I sådant fall har du möjlighet att få in bottensyllen mer på plattan,skulle jag tro,det finns säkert fler än denna tanke 8)
Tjalle
Administrator
Administrator

Minst 75 % av syllstockens ...

Inläggav Stefan » 2007-09-04 19:09

Syllstocken
Minst 75 % av syllstockens bredd på undersidan ska vara anliggningsyta mot grunden.
Syllstocken får ej komma i kontakt med grunden, lämpligt material läggs
emellan.
Vattenavrinnande skåra ("droppnäsa) görs för att vatten ej ska rinna in
under syllstocken, när risk för detta föreligger. Detta bör göras på plats vid monteringen för undvikande av skada på droppnäsan.
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Återgå till Timringsteknik - Timmerknutar Långdrag Inpassning Lindrev Dubbelhaksknutar Gåt m.m.