Sök Sök på hela TimraHus.se

Timra med färsk virke

Dragfria timmerknutar, långdrag och gåt. Mossa eller lin. Grunden, fönster och tak. Hur gör konstruerar man egentligen de olika delarna? Hur skräder man och hugger knutar, långdrag, golvplank med en yxa? Här diskuteras tekniken bakom timring.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Timra med färsk virke

Inläggav Bjorn » 2014-04-10 13:53

Hej!

Jag vill snart börja att timra ett hus av färsk virke.
Tallarna huggits i februari och mars, så dem är helt rått. Jag har sågat stockarna med en Logosol sågverk och använde timmerfräsen för långdraget. Och det är dalaknuten som jag komma att använda.

Nu hörde jag av en gammal granne att dem timrade med glapp i knuten när dem använde rått timmer. Annars öppna sig langdraget när Timmret torka.
Jag har inte upplevd det själv när jag timrade ett stockbord (bara 3 varv) och mycket vikt på (50 grova stockar).

Egentligen hade jag tänkt att göra knutorna riktigt tajt, det ska inte dra in i stugan :wink:

Finns det kanske någon här som vet mera om detta?

Många hälsningar
Björn
Bjorn
Nying
Nying

Re: Timra med färsk virke

Inläggav TW » 2014-05-05 14:55

Det går bra att timra med rått virke når du bygger nytt. Så gjorde man ofta förr. Träet är lättare att bearbeta när det är rått. Knutarna kan gistna litet men dem kan man ju driva i efterhand. I en korsknut skall det ju vara tiltet grapp i höjdled inne i knuten och så skall det vara litet glapp mellan utknutarna (knutskallarna) så att de har utrymme att svälla litet vid regningt väder utan att de börjar bära husvikten.
Man brukar räkna med att det skall vara minst 5 cm per höjdmeter sjunkmån kring allt stående virke (dymlingar och svärd) när man timrar med rått virke.

LYCKA TILL
TW
Administrator
Administrator

Re: Timra med färsk virke

Inläggav langdraget » 2015-10-03 20:52

Hej Björn!
Lilla pappa och jag har använt (delvis) färskt virke, med samma approach som du, att det ska bli tätt. Nu är vi inne på tredje året, och märker intet av några glipor. Vi har också dalaknut. En del av virket är förvisso torkat under flera år, så det påverkar ekvationen antar jag.

Någon annan som sett sina knutar åka isär, eller använder någon form av dimensionering för att hantera krympning?

Intressant med 5 cm krympmån som tumregel. Vi har på vår stomme använt 3 cm extra för dymmel-djup, just för att dymlingarna inte ska trycka upp stockarna. Hittills verkar det lugnt...
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Återgå till Timringsteknik - Timmerknutar Långdrag Inpassning Lindrev Dubbelhaksknutar Gåt m.m.