Taktäckning med spån, har en lång tradition i Sverige.
http://www.hallahus.se/stilhistoria/takspan.htm
Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle
Tjalle skrev:Det är exakt som du säger kenth,och väldigt kul och se de gamla tak som är bevarade för bla oss, som tycker om att få se hur man kunde göra tak, med så enkla medel,men väldigt genomtänkt![]()
Jag har bla en, av flera bilder som jag hittade om det du skriver om, med
de tvärgående bräder som man spikade spåntaken på.Lite rostiga spik,men hållbart än idagSå vi spånar vidare i ämnet.Kul att se. Hälsn/Tjalle
![]()
Tjalle skrev:Jag har bla en, av flera bilder som jag hittade om det du skriver om, med
de tvärgående bräder som man spikade spåntaken på.Lite rostiga spik,men hållbart än idagSå vi spånar vidare i ämnet.Kul att se. Hälsn/Tjalle
![]()
kenth skrev:Visst är det så och spiken ska vara rostig, man ska spika med vanlig spik inte galvad vilket har att göra med när man sedan vid något tillfälle skall lägga nytt ska det vara enkelt att ta bort det gamla taket och då är spiken rostig så det är lätt att raka bort den.
Den jag lärde mig av sa att maskinhyvlade spån håller 20-30 år medan handspäntat kan hålla minst 50 år. Hållbarheten har att göra med att ett handspäntat klyver inte ådringen utan håller alla ådror är intakta och därmed blir livslängden desto längre.
Har för mig att han hette Sture Brorsson han som visade oss hur man både maskinklyver med en hyvel och hur man späntar för hand, men jag är inte riktigt säker, han håller till i Hälsningland för jag gick kurs i Alfta.
kenthTjalle skrev:Jag har bla en, av flera bilder som jag hittade om det du skriver om, med
![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst