Sök Sök på hela TimraHus.se

Var köpa stockar? Sveg / Vemdalen

Gran, Ek eller Fura? Vilket träslag är egentligen bäst? Torkning, avverkning, röta och trägnagare. Vilka egenskaper har egentligen de olika lövträden? Frodvuxet eller magert långsamt växande? Allt om de olika trädslagen diskuteras i denna kategori.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Var köpa stockar? Sveg / Vemdalen

Inläggav karlssonsnickare » 2017-03-07 22:55

Hej vet inte om jag postar i rätt kategori, tänkte kolla om nån har några tips om hur man går tillväga för att köpa otorkade furu stockar? (kallas det sågtimmer?)
Vi ska bygga en friggebod på mina föräldrars lantställe i Vemdals trakten, vi har kollat på blockat timmer men det drar i väg lite kostnadsmässigt, plus att det vore kul att bila egna stockar.

Hur ser averknings säsongen ut för timmer? om man frågar på bygghandeln efter nån kontakt till skogsägare finns det tillgång till virke nu på framåt våren? eller averkar man på hösten?
Tacksam för all hjälp.
karlssonsnickare
Nying
Nying

Re: Var köpa stockar? Sveg / Vemdalen

Inläggav janneh » 2017-03-12 16:07

Kolla med Karl Hedin i Sveg de kan ha tips eller Älvdalens Besparing i Älvdalen. I Älvdalen stötte jag på en herre som sålde eget timmer men vet ej vad han heter men nere på deras förråd kanske det finns någon som vet för han verkade kompis med de som jobbade där
janneh
Nying
Nying

Re: Var köpa stockar? Sveg / Vemdalen

Inläggav karlssonsnickare » 2017-03-27 19:07

Tack för tipsen ska kolla upp
karlssonsnickare
Nying
Nying

Återgå till Träslag - Gran Fura Ek Lövträd Tall Björk m.fl.