Sök Sök på hela TimraHus.se

Furu

Gran, Ek eller Fura? Vilket träslag är egentligen bäst? Torkning, avverkning, röta och trägnagare. Vilka egenskaper har egentligen de olika lövträden? Frodvuxet eller magert långsamt växande? Allt om de olika trädslagen diskuteras i denna kategori.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Furu

Inläggav Tjalle » 2007-07-02 20:34

Furutimmer är det mest vanligaste trädslag, som använts för att bygga timmerhus med i Sverige enligt många undersökningar.
En orsak är den att ett fullmoget träd, som växt i ett slutet bestånd,har en mycket tät,kraftig,och fet kärna som är mycket rötbeständig.

Och en stor fördel tycker säkert många med mej att det är ett mycket bra att jobba med, då det är lätt att hugga i, det är mestadels kvistfri de två första stockarna,och att de ej slå sej så väldans heller.
För min del föredrar jag att timra i fur,bla,för detta jag nämner här,men det finns kanske något mindre bra om fur, som andra träslag är bättre på.
Jag tycker vi kan diskuterar lite om furu här, som ett eget ämne.Väl mött.
Tjalle
Administrator
Administrator

Mellangrovt timmer

Inläggav Tjalle » 2007-07-07 18:02

Har man möjlighet att använda jämngrovt,eller mellangrovt timmer,som då växer i slutna bestånd,är det lite lättare att få en jämnhet på väggen om topp och rotändan är någolunda jämntjocka.

Toppändan på trädet, bör vara ca 20 cm om man skall få en vägg på ca 15 cm tjocklek som oftast är ganska så lagom tycker jag, om man vill ha en rejäle vägg.Annars minskar man ner om man det önskar, till motsvarande tjocklek. :D
Tjalle
Administrator
Administrator

Virkesförråd

Inläggav Tjalle » 2007-11-13 21:40

Lite ny fakta om tallen från (Nya tiders skog 2007) som då växer i hela landet,som nu är, av landets totala virkesföråd, cirka 42% som är lite överaskande tycker jag.

Tallen är ett vackert karaktärsträd inom stora områden,t.ex. tallhedarna i norra Sverige,men växer också gärna tillsammans med gran på ganska stora områden här nere i södra Sverige,som då stog imot stormarna här nere,bättre än granen som det tog hårt på :?
Tjalle
Administrator
Administrator

Hävdar sig bäst

Inläggav Tjalle » 2007-11-26 20:46

Tallen hävdar sig bäst på relativt torr och mager mark samt friska marker på grövre jordarter,i synnerhet om humustäcket eller jordlagret är tunnt.

Tallen har god förmåga att klara torka,vilket är en konkurrensfördel på torra ståndorter som är en klar fördel nu efter alla stormar härnere i södra Sverige :)
Tjalle
Administrator
Administrator

Återgå till Träslag - Gran Fura Ek Lövträd Tall Björk m.fl.