Sök Sök på hela TimraHus.se

Öka tillväxten i skogen!

Gran, Ek eller Fura? Vilket träslag är egentligen bäst? Torkning, avverkning, röta och trägnagare. Vilka egenskaper har egentligen de olika lövträden? Frodvuxet eller magert långsamt växande? Allt om de olika trädslagen diskuteras i denna kategori.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Öka tillväxten i skogen!

Inläggav Tjalle » 2007-11-18 18:18

Det är fullt möjligt att öka tillväxten i svenska skogar med upp emot 50procent på sikt.Råvaran som en sådan tillväxtökning ger,behöver vi för att ställa om till ett hållbart samhälle.

Men för att det skall hända något i skogen,måste det vara lönsamt för alla skogsägare.Och det är det som kraftsamling skog handlar om i siste ände,att öka lönsamheten för skogsgården, ger ett bättre resultat virkesmässigt skulle jag påstå,och då blir bättre pris på skogsråvaran för alla som behöver den.Diskuterar gärna vad du tror om detta här.
Tjalle
Administrator
Administrator

Miljömål

Inläggav Tjalle » 2007-11-20 21:01

I Sverige har vi länge haft miljömål,och det är ju bra.Det fokuserar på begränsningar - vad naturen tål.Men vi behöver också fokusera på vad vi behöver.

I form av förnybar råvara från skogen för att kunna leva på en nivå vi tycker är rimlig.Vissa säger säkert att det inte går med en ständigt växande befolkningen.Det vore att ge upp.Det finns mycket vi inte prövat :)
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav Attis » 2007-11-24 20:56

Eller så producerar man lite mindre men höjer kvaliteten. Något som den svenska skogsindustrin skulle behöva göra, i alla fall i mina ögon.
Här nere i södra sverigen är det mest granplantage så långt ögat når. Fort växer den, men duger mest till massaved. Vad är vitsen?
Besök gärna mitt snickarfourm:
http://snickra.proboards49.com/
Attis
Nying
Nying

Bra kvalite

Inläggav Tjalle » 2007-11-24 21:23

Jag håller med i stort sett det du säger,och önskar att vi höjer kvaliten
på det vi har kvar av "vuxen" skog med gallring, och det som fordras.

Det är sant som du säger, att den gran som vi har i våra planteringar den växer ganska så bra,och det är som jag tror,eller vet,den får både mer ljus,och skötsel då mycket av storskogen gick väck under stormarna.

Ja det är exporten som plockar stor del av massaveden,pappersindustrin
behöver en viss del färsk massaved till sin produktion.Trevligt du hälsar på forumet, oss söder Svenskar emellan,jag kanske kan göra det samma
som gammal snickare på ditt forum kanske :)
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav MH » 2007-11-25 11:54

Attis skrev:Eller så producerar man lite mindre men höjer kvaliteten. Något som den svenska skogsindustrin skulle behöva göra, i alla fall i mina ögon.
Här nere i södra sverigen är det mest granplantage så långt ögat når. Fort växer den, men duger mest till massaved. Vad är vitsen?

Vitsen är att det är lönsammare med volym än kvalitet. Det finns inte tillräckligt många som efterfrågar bra kvalitet, så prisskillnaden är för liten.
MH
Nying
Nying

Få ihop det

Inläggav Tjalle » 2007-11-25 12:31

Som ett glest befolkat land, med globalt sett relativt goda växtförhållande borde vi rimligen,tycker jag ,producera mer biologisk råvara(mat och skogsråvara)än vad vi behöver själva för att det är ekologiskt och ekonomiskt gynnsamt, både för oss och omvärlden.

Det finns olika syn på det hela, men att vi måste förlita oss på nya tekniker och metoder för att få ihop det,tycker jag är en självklarhet :)
Tjalle
Administrator
Administrator

Goda växtförhållande

Inläggav Tjalle » 2007-12-07 17:06

Goda växtförhållande? Vi har ju rätt kallt klimat och ganska så kort växtsäsong får man ju säga.Men vi har ju ganska så gott om vatten.Om vattentillgången är god,kan man t.e.x öka tillväxten genom gödsling som är på prov på en del platser.

Därför är det viktigt att vi tar tillvara våra gynnsamma möjligheter att öka skogsproduktionen så gott det går med olika medel,oavsett om råvaran ska användas till mat,timmer,papper eller energi :)
Tjalle
Administrator
Administrator

Återgå till Träslag - Gran Fura Ek Lövträd Tall Björk m.fl.