Sök Sök på hela TimraHus.se

gran eller fur

Gran, Ek eller Fura? Vilket träslag är egentligen bäst? Torkning, avverkning, röta och trägnagare. Vilka egenskaper har egentligen de olika lövträden? Frodvuxet eller magert långsamt växande? Allt om de olika trädslagen diskuteras i denna kategori.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

gran eller fur

Inläggav millan » 2008-01-18 13:23

Hej !
Vi ska bygga ett rundtimmerhus i topprot och nu är frågan...
En leverantör rekommenderar gran när det gäller rundtimmer (fur vid blockat) de andra producerar i fura men det går att få i gran men allra mest använder dom andra fur.
Vad har ni för erfarenheter av ovan?.... :?:
millan
Nying
Nying

Gran eller fur?

Inläggav Tjalle » 2008-01-23 20:18

Hej!
Min erfarenhet genom alla år av val av trädslag, så har jag mestadels timmrat med vanligtvis furuvirke,som då bör vara fullmoget och ha en tät och kraftig kärna,så gran för min del har kanske bara bivit en handfull med timmerhus, eller byggnader :D

Men det går alldeles utmärkt att timmra i gran då virket är lättare och isolerar värmen bättre,och ofta är den också mer rakvuxen än fur,men har vanligen mer kvistar som kan påverka en viss sprickbenägenhet än fur,så fur har en större kärnbildning än gran som kan ha betydelser för beständighet mot röta vid undersökningar av äldre timmerbyggen :)

Diskutioner om detta hittar du en del på trådar om fur och gran som kan ge lite mer kanske,så återkom gärna i ämnet som vore intressant,så lycka till så länge.

Mvh Tjalle 8)
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav millan » 2008-01-27 20:44

Tjalle,
Tack för svaret!
Bygger du hus i rundtimmer? :D
millan
Nying
Nying

Har byggt

Inläggav Tjalle » 2008-02-02 20:16

Jag har byggt ett antal jaktstugor, och någon fritidshus, av rundtimmer för ett antal år sen, men ej något bostadshus som säkert är både mer planering och större kostnadsfrågor att tänka på idag.

Som jag ser det, är kanske inte efterfrågan på timmerhus så stor kanske,som det har varit, då utbud av husbyggföretag har ökat genom åren på vissa områden.Så för min del har det mest blivit en "nervarvning" med hus av blockat furutimmer i en mindre krets än tidigare,men återkom gärna om läget med ditt rundtimmerhus :D

Mvh Tjalle :D
Tjalle
Administrator
Administrator

Återgå till Träslag - Gran Fura Ek Lövträd Tall Björk m.fl.