Sök Sök på hela TimraHus.se

Friggebod i timmer

Gran, Ek eller Fura? Vilket träslag är egentligen bäst? Torkning, avverkning, röta och trägnagare. Vilka egenskaper har egentligen de olika lövträden? Frodvuxet eller magert långsamt växande? Allt om de olika trädslagen diskuteras i denna kategori.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Friggebod i timmer

Inläggav booh » 2008-08-06 19:49

Hej - skall bygga enkel Friggebod, timrad. Förvara sommarmöbler plus sommarövernattningasmöjlighet. Fråga 1: Vad betyder 15 m2 - inbegriper det veranda med tak? Nästa fråga- Har tillgång till skog, huvudsakligen gran. Är det ok? Förslag till dimensioner, tänker mig att att skräda stockarna med cirkelsåg. Tänker mig en toppdiamemeter på minimum 18 cm. Kommer att avverka nu under augusti, just nu har vi skördare som kan ge mig lämpliga dimensioner. Kommentar! Fråga 3 - Om timmerbiten är ca 3.5 x 3.2 (verandan skall ah tak utanför detta, vilka dimensioner skall jag ta ut i skogen. Enklast för mig är 4 meters stockar. Är det ok? Kommentar! Hälsningar/booh
Bo
booh
Nying
Nying

Friggebod

Inläggav Tjalle » 2008-08-07 09:47

Hej booh, och välkommen till forumet.Verkar vara ett trevlig bygge du har framför dig att göra.Jag kan ge min syn på det du undra över om det blir till någon hjälp.

Kvadratmetersytan m2,räknars oftast utvändigt väggmått, om inget annat är överenskommet med de olika måtten.Och att timra med gran går säkert bra(finns något ämne om fur och gran längre ner som du kan kolla på)det finns alltid olika uppfattningar om detta.

Blockat timmer i cirkelsåg är väldans bra hjälp, då du kan få de tjocklekar och bredder du vill ha, som jag ej tycker skall vara för klent,eller för smala då det ger ett bättre intryck att se på.Sen längderna på stockarna bör vara väl tilltagna, då det alltid går åt en massa småbitar mer än vad man tror, som oftast går att plocka dit.

Lycka till, och skriv väldigt gärna på forumet om det som du vill diskuterar om :D

Mvh Tjalle :)
Tjalle
Administrator
Administrator

Re: Friggebod i timmer

Inläggav TimmerKalle » 2008-08-11 08:17

booh skrev:Hej - skall bygga enkel Friggebod, timrad. Förvara sommarmöbler plus sommarövernattningasmöjlighet. Fråga 1: Vad betyder 15 m2 - inbegriper det veranda med tak? Nästa fråga- Har tillgång till skog, huvudsakligen gran. Är det ok? Förslag till dimensioner, tänker mig att att skräda stockarna med cirkelsåg. Tänker mig en toppdiamemeter på minimum 18 cm. Kommer att avverka nu under augusti, just nu har vi skördare som kan ge mig lämpliga dimensioner. Kommentar! Fråga 3 - Om timmerbiten är ca 3.5 x 3.2 (verandan skall ah tak utanför detta, vilka dimensioner skall jag ta ut i skogen. Enklast för mig är 4 meters stockar. Är det ok? Kommentar! Hälsningar/booh

Booh

1/ Byggnadsnämnden räknar normalt byggyta på mark dvs inkl ev veranda.
2/ Gran är OK. Lättare än tall men kvistigare, men det är inget stort problem då du skall skräda med cirkelsåg. Det är svårare att skräda kvistigt virke med yxa.
Dimensionen bör enligt min mening vara 5-6 tum (125-150 mm) för att inte se för klent ut. 5 1/2 tum är en vanlig dimension för många timmerprojekt. 18 cm i topp kan då vara lite klent.
3/ Jag anser att du bör ta till ett övermått på 2 dm i var ända på stockarna med tanke på sprickor mm.
Om du avser att inte ha verandan i timmer så räcker 4-metersstockar alltså till 3,6 m väggstock (invändigt mått blir då c:a 3 m när du räknat bort för timmerknuten).
Ett annat alternativ är att ta ut lite längre stockar för även få verandan i timmer. Du behöver då ett antal stockar på 5,5 m om veranda skall vara c:a 1 m djup.
Se bild på min bastu med den verandatypen nedan.

http://img513.imageshack.us/img513/1018 ... radng2.jpg

m v h
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar

Återgå till Träslag - Gran Fura Ek Lövträd Tall Björk m.fl.