Sök Sök på hela TimraHus.se

Gran

Gran, Ek eller Fura? Vilket träslag är egentligen bäst? Torkning, avverkning, röta och trägnagare. Vilka egenskaper har egentligen de olika lövträden? Frodvuxet eller magert långsamt växande? Allt om de olika trädslagen diskuteras i denna kategori.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Gran

Inläggav Pajala1 » 2006-08-02 15:51

Tall är det verkar gälla i Sverige men det vore intressant att höra (om det nu finns i forumet) erfarenheter av att timra med gran.

M v h
Senast redigerad av Pajala1 2006-08-04 08:59, redigerad totalt 1 gång.
Pajala1
Nying
Nying

Bättre värme

Inläggav Pelle » 2006-08-03 15:27

Vad jag kan förstå lär det vara bättre värmeegenskaper i gran. Kvist lär det ju också vara - om man inte hittar lång och fin gran.

Tror inte rötbeständigheten är lika bra som fura (rätta mig om det är fel).

Ja det var lite spaningar i alla fall :)
Användarvisningsbild
Pelle
Administrator
Administrator

Tall

Inläggav Tomas » 2006-10-21 20:16

Jag är mer än lite skeptisk till att timmra i gran. Tror som tidigare talare att livslängden blir begränsad.

Däremot tror jag om ett stuga i Lärktimmer skulle klara sig ganska länge. :)
Tomas
Nying
Nying

Inläggav Stefan » 2006-12-14 14:50

Hej!
På timmerhusutbildningen var det en byggingenjör som föreläste om trädlära.
Han föreslog att man skulle timra dem första två varven med lärk för bättre motstånd mot fukt en vad furan är.

Men det är ju en kostnads och tillgångsfråga oXå!

Lärken har dåligt rykte i norden.
----------------------------------
~i Sverige sägs att lärkens kärna inte är varaktigare en furan.
~Lärkens virke vrider sig vid trokning. (Lärken är småkrogig som ung, vilket ger tjurved nära märgen. Man bör nog timra med torkad lärk.)
~Spikarna kryper ur virket.

Jag håller nog med att det TROTS allt kan vara värt att testa.

Texten inunder är saxad i från Wikipedia, den fria encyklopedin.
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4rk

Lärk – det naturliga alternativet till tryckimpregnerat trä.

Lärkträd, lärk eller europeisk lärk (Larix decidua) är ett barrträd i familjen tallväxter som, till skillnad från de i Sverige betydligt vanligare granen och tallen, fäller sina barr på hösten. Lärkträdet ingår i släktet lärkar som rymmer cirka 10 arter. Den blir från 10 till 40 meter hög och blommar från maj till juni med rosalila blommor. Kronan är brett konisk med stark hängande grenar. Årskotten är gulbruna och nästan kala. Barren är mellan 10 och 37 mm långa med blekgrön ovansida och grönaktiga band på undersidan. Kottarna blir mellan 1,5 cm till 4,5 cm stora och med 25 till 50 fröfjäll.

Blommande lärkträdLärken är oftast odlad som prynads- elle skogsträd, men finns även förvildad. Dess utbredning är sporadisk men kan återfinnas i södra Sverige, Norge och hela Danmark. Ursprungligen från Alperna.

Lärkvirke har under senare tid upplevt något av en renässans som giftfritt alternativ till tryckimpregnerat trä i utsatta konstruktioner. Lärkträd har en ovanligt hög andel kärnved vilket gör det möjligt att såga upp trävaror av ren lärkkärnved med viss motståndskraft mot röta. Själva kärnveden har dock inte i sig väsentligt bättre egenskaper än furukärnved och är klart underlägsen impregnerat trä.
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav TW » 2007-04-30 18:42

Här i trakten var det vanligt att timra av gran förr. Gran är ofta växtvridet men väljer man rakvixna stockar verkar fungera bra. De vridna användes som golvvasor och till stumpar mellan fönstren.
Det finns många gamla grantimror här omkring och jag har inte sett att de skulle ha hållit sämre än furu. Faktiskt är grantimror vanligare än furutimror i en många byar. Ändå verkar det som om de gamla valde furu för de finaste husen.

Jag är ingen expert och kan ha fel
TW
Administrator
Administrator

I Södra Sverige

Inläggav Tjalle » 2007-05-04 22:08

:) Det är säkert så,att har man mestadels granskogar,så går det ju alldeles
utmärkt att timmra i gran.Virket är lättare, och isolerar värmen bättre.
Den är mer rakvuxen än fur,men dess vedceller blir hårdare,och då blir virket mer sprickbenägen än fur, som har en mer fetare ved.

Här i södra Sverige är det mestadels timmerhus i fur,kanske för att det finns ganska så fina bestånd av fur, och virket är lite mer lättarbetad tack vare färre kvista,och fetare ved.Det är kanske så att de äldre valde fur, för att en furuvägg blir med tiden vacker gyllenbrun i färgen 8)
Tjalle
Administrator
Administrator

Utedass i gran

Inläggav Tjalle » 2007-06-04 18:29

Jag har timrat ett enkelt utedass av klent gran för ett antal år sen,och det verka ej ha fått mycket stryk av väder och vind,men det är väldigt sprickbenäget,sprött, och mer motagligt av fukt,anser jag

Nu var detta av gammal gran som legat några år,så det ger sej till känna nåt år framöver skulle jag tro.Jag har säkert en bild på utedasset som jag kan lägga in framöver :D
Tjalle
Administrator
Administrator

Grövre

Inläggav Tjalle » 2010-02-27 17:48

Vore trevligt och höra med någon här på forumet, om att timra med lite grövre timmer av gran, som kanske kan bestå i många år framöver.Själv har jag ej sett sådär många timmerbyggen här nere i trakten av gran :?

Alla tycker vi ju olika om trädslag, så det vore trevligt med en ide om grantimring, det trädslag som vi har ganska så gott om trots stormar och allt, som har påverkat våra skogar. :(
MVH Tjalle 8)
Tjalle
Administrator
Administrator

Återgå till Träslag - Gran Fura Ek Lövträd Tall Björk m.fl.